Uumajan satamaan investoitu 160 miljoonaa kruunua
E12-tietä on oikaistu ja raideyhteys sähköistetty – jälleen yksi Nordic Logistic Corridor -palapelin paloista on paikoillaan.Uumajan sataman investoinnit vahvistavat eurooppalaista kuljetusverkostoa ja luovat entistä paremmat edellytykset sen kasvulle ja kehittymiselle.
E12-tietä on oikaistu ja raideyhteys sähköistetty – jälleen yksi Nordic Logistic Corridor -palapelin paloista on paikoillaan.Uumajan sataman investoinnit vahvistavat eurooppalaista kuljetusverkostoa ja luovat entistä paremmat edellytykset sen kasvulle ja kehittymiselle.
Satamien ja merenkulun kehitys on menossa kohti entistä suurempia aluksia, yhdistelmäkuljetukset ja teollisuuden kuljetusten kontittaminen lisääntyy. Nämä kuljetustavat edellyttävät, että tiet ja rautatie yhdistetään satamiin toimivalla tavalla.
Nyt toteutetut investoinnit Uumajan satamassa kulkevat nimellä "Brohamnsprojektet". Uuteen ja suorempaan E12-tien osuuteen ja sähköistettyyn raideyhteyteen on investoitu 160 miljoonaa kruunua. Näillä huolehditaan tavarankuljetusten ja logistiikkayhteistyön tarpeista.
–Me suosittelemme toimenpiteitä, jotka antavat nopeasti yhteiskunnallis-taloudellisia hyötyä ja etuja yrityksille. Panostukset Uumajan satamaan ovat juuri tällaisia toimenpiteitä, SCA Logisticsin tj. Magnus Svensson sanoo.
–Tämä laajennus on juuri sitä, mitä Pohjois-Ruotsi tarvitsee - ja Kvarken Link uudella laivallaan tulee olemaan "state of the art". Volvo uskoo suuriin, tulevaisuuden markkinoille eli Venäjälle kulkeviin kuljetusvolyymeihin, sanoo Thor Persson, viestintäpäällikkö Volvo Lastvagnar.
Rakentaa hyvinvointia
Uuden E12 -osuuden ja uuden raideyhteyden vihkimistilaisuudessa 13.11. Uumajan kunnanhallituksen puheenjohtaja Lennart Holmlund painotti julkisen sektorin ja elinkeinoelämän yhteistyötä.
–Ruotsin teollisuus varmistaa sen, että meillä on verotuloja ja hyvinvointia. Tällä investoinnilla ollemme luoneet paremmat edellytykset elinkeinoelämälle ja tulemme myös tekemään voitavamme, jotta osaavaa työvoimaa olisi saatavissa.
Brohamnsprojektin yhtenä tavoitteena on myös helpottaa matkustamista Vaasan seudulta laivalla Merenkurkun yli ja edelleen Botnia-radalle
Uumaja logistisena keskuksena
Uumajan satama, jossa käsitellään 2,2 miljoonaa tonnia rahtia vuosittain, on Pohjois-Skandinavian suurimpia satamia. Satama on myös ainut kohta, jossa Pohjois-Skandinavian pohjois-etelä-yhteydet solmitaan yhteen itä-länsi-yhteyksiin. Botniabanan ja Trafiverketin uusi tavararatapiha Uumajassa (sekä sen kehittynyt toiminta) sekä Nordic Logistic Center, NLC, tulevat merkittävästi vahvistamaan Uumajan roolia logistisena keskuksena.
Optimaalisen tehon saavuttamiseksi edellytetään hyvin toimivaa satamaa, joka on mitoitettu tulevia tarpeita ajatellen. Uumajan sataman sijainti Botnia-radan läheisyydessä tuo entistä enemmän mahdollisuuksia intermodaalisiin ratkaisuihin (kuljetuksia, joissa käytetään useampia eri kuljetusmuotoja).
Liikenneyhteydet kohtaavat
Vaasan seutu Suomessa saa Merenkurkun laivayhteyden kautta vahvan yhteyden Botnia-radalle. Itä-länsiyhteydet ovat strategisesti erittäin merkittävät. E12-tie on pääroolissa, sillä se muodostaa yhdessä rautatien ja laivayhteyden kanssa linkin Pohjois-Atlantilta Venäjälle ja Kaakkois-Eurooppaan.
Brohamn-projekti on Uumajan kunnan, Trafikverketin ja Region Västerbottenin yhteishanke. Lue lisää (ruotsiksi) www.umea.se/umeahamn.