Uutiset

Tarkkana yrityshakemistojen kanssa – Tiedä mihin sitoudut

20.10.2020
-

Erilaisten sopimusten tekeminen kuuluu olennaisesti yrittäjän arkeen. Sopimusasioissa on oltava kuitenkin aina tarkkana, ettei jälkikäteen tule ikäviä yllätyksiä. Älä ikinä sovi mitään suullisesti tai puhelimitse, vaan pyydä aina vähintään sähköpostitse myyjän tarjous ja lupaa vastata siihen kirjallisesti tai sähköpostitse.

pexels picjumbocom 196655Erilaisten sopimusten tekeminen kuuluu olennaisesti yrittäjän arkeen. Sopimusasioissa on oltava kuitenkin aina tarkkana, ettei jälkikäteen tule ikäviä yllätyksiä. Älä ikinä sovi mitään suullisesti tai puhelimitse, vaan pyydä aina vähintään sähköpostitse myyjän tarjous ja lupaa vastata siihen kirjallisesti tai sähköpostitse. Näin sinulle jää talteen mitä sinulle on tarjottu ja mihin itse olet sitoutunut.

Lain mukaan sekä suullinen että kirjallinen sopimus ovat yhtä päteviä. Suullisen sopimusten sisältöä on kuitenkin mahdotonta todistaa jälkikäteen. Kirjallisesti sopimuksesta on käytävä selvästi ilmi osapuolten oikeudet ja velvollisuudet. Varmista, että olet täysin ymmärtänyt mihin sitoudut. Älä allekirjoita, jos jotain jää epäselväksi.

– Näkyvyys on yrittäjälle aina tärkeää, ja alasta riippuen erilaiset yrityshakemistot voivat tulla tarpeeseen. Erilaisia palveluntarjoajia on kuitenkin lukuisia ja niiden kattavuus vaihtelee. Siksi on aina hyvä tarkoin selvittää, minkälaisesta hakemistosta on kyse, ja onko siinä tarpeen ylipäänsä olla mukana, mikäli se on maksullista, yritysneuvoja Antti Alasaari muistuttaa ja jatkaa:

– Monet yrityshakemistot perustuvat PRH:n maksuttomiin ja julkisiin tietoihin, aivan kuten VASEKin ylläpitämä Vaasan seudun yritys- ja palveluhakemisto. VASEKin yrityshakemiston tietoja voit muuttaa myös itse netin kautta. Meidän rekisterimme on aina maksuton.

Hän neuvookin johdonmukaisesti kieltäytymään tilaamasta mitään puhelimitse:

– Pyydä aina lähettämään tarjouspyyntö tai tarkistettavat tiedot sähköpostiisi ja päätä tilaamisesta tai päivittämisestä vasta tutustuttuasi huolellisesti saamaasi tarjoukseen ja tarjottavaan palveluun. Säilytä aina saamasi tarjouspyyntö ja vastausviestisi.

Suomen Yrittäjien lakimiestiimin kokoamia ohjeita yrittäjille

  • On suositeltavaa, että puhelimessa ei tehdä tilauksia tai sopimuksia.
  • Älä maksa aiheetonta laskua.
  • Tee reklamaatio välittömästi ja vaadi mahdollinen puhelunauhoite kuultavaksesi. Usein jo tämä saa aikaan sen, että myyjä luovuttaa.
  • Jos muistutuslaskuja tulee, niitä ei pidä maksaa.
  • Reklamaatioista huolimatta myyjä voi siirtää asian perintätoimistolle, joka lähettää siitä perintälaskun. Tällöin on tärkeää reklamoida perintätoimistolle kirjallisesti tai sähköpostilla laskun perusteettomuudesta. Reklamaation liitteeksi kannattaa laittaa alkuperäiselle laskun lähettäjälle lähetetyt reklamaatiot.
  • Erittäin tärkeää on vaatia perinnän keskeyttämistä riitaisana asiana ja kieltää perintätoimistoa käyttämästä trattaperintää eli maksukehotusta, johon liittyy maksuhäiriömerkintä ja julkisuuden uhka.

 

Tagit: