Syksy on uusien mahdollisuuksien aikaa myös yrityksissä
Lue Pohjankyrö-lehdessä 28.8. julkaistu Johanna Hietikko-Koljosen kolumni
"Koulut alkavat, harrastusryhmät käynnistyvät ja kalenterit täyttyvät erilaisista menoista ja tekemisestä. Usein syksyllä aloitetaan jotain uutta: uuden opiskelua, uusia harrastuksia tai omaksutaan uusia rutiineja. Loppukesä ja alkusyksy ovat uudistumisen aikaa. Samalla lailla syksy voisi olla yritysten uudistumisen aikaa.
Lomien jälkeen on usein kiireistä, mutta myös erinomainen aika miettiä tavoitteita jäljellä olevan tilikauden osalta. Miltä näyttää myynti? Entä asiakastyytyväisyys? Olisiko tarvetta investoida? Saada uudet tilat? Kehittää olemassa olevia tai uusia tuotteita tai palveluita? Entä jälkimarkkinointi? Mitä nykyiset asiakkaat voisivat tarvita lisää? Mistä uusia asiakkaita?
Kaikki nämä ovat kysymyksiä, joiden pitäisi olla yrittäjän mielessä koko ajan, mutta ollaan realisteja ja todetaan, että usein arjen kiireet vievät mukanaan, eikä niiden ajattelemiselle – saati sitten kehittämiselle – jää kunnolla aikaa.
Nykytilanne, tavoite ja suunnitelma – älä jää vain odottelemaan
Maailma – toimintaympäristö, asiakkaat ja asiakkaiden tarpeet – muuttuu jatkuvasti ja meidän ihmisten samoin kuin yritystenkin tulee muuttua siinä mukana. Muutos on mahdollisuus, tavataan sanoa, mutta kaikkea ei tarvitse muuttaa kerralla.
Muutos on erityisesti tarpeen, jos löytyy keinoja – ohjelmia, laitteita, toimintatapoja – jotka säästävät aikaa ja tuovat kustannustehokkuutta. Tällaisia muutoksia ei kannata vältellä, vaan ottaa härkää sarvista, opetella uutta ja kehittyä. On tärkeää seurata myös oman toimialan yleistä kehitystä ja huolehtia siitä, ettei toiminta jää jalkoihin ja hiipumaan vanhanaikaisena.
Varaa siis itsellesi aikaa käydä läpi välitilinpäätöstä, tarkastele missä yrityksessäsi mennään ja missä olisi kehittämisen paikka. Vuoden loppu lähestyy, tulee joulusesonki, alennusmyyntikausi ja mitä vielä. Älä anna vuoden valua niitä kohti kunnolla valmistautumatta, vaan varmista, että yrityksesi on valmiina: tavoitteet asetettu, tuote kunnossa, varastot lyönnissä, markkinointisuunnitelma valmiina ja omat energiavarastot täynnä.
Aloita muutos vaikkapa istahtamalla yhdessä yritysneuvojamme kanssa alas ja käymällä hänen kanssaan läpi yrityksen nykytilanne, tarpeet ja tavoitteet. Ehkä löydätte yhdessä myös mahdollisuuksia saada tukea kehittämistyöhösi!"