Uutiset

Startian avulla perustettujen yritysten määrä kasvoi 2024

Vuoden 2024 toimintaa koskevat tilastot näyttävät, että rohkeutta yrityksen perustamiseen löytyi menneenä vuonna hieman aikaisempaa enemmän, kun Uusyrityskeskus Startian avulla perustettujen yritysten määrä kasvoi lähemmäs 200 yritystä. VASEKin ja Startian toiminta tavoitti vuoden aikana yhteensä 851 yritystä (2023: 874) ja 646 yritystoiminnan käynnistämistä suunnittelevaa henkilöä (2023: 639).

1H6A3047

Yrittäjäksi ryhtyminen vaatii toimialaosaamisen lisäksi luottamusta tulevaan

– Rohkeuttahan yrittäminen vaatii, sen lisäksi, että löytyy sitä toimialaosaamista. Asiakas- ja käyntimäärät pysyivät samalla tasolla kuin edellisenäkin vuonna, mutta perustettujen yritysten määrä kipusi taas lähemmäs 200 uutta yritystä. Asiakkailtamme löytyi siis hieman enemmän uskoa tulevaan ja luottamusta siihen, että oma yritysidea kantaa. Osa asiakkaistamme toki myös kokeilee alkuun yrittäjämäistä toimintaa kevytyrittäjänä, mikä ei näy tilastoissa, Startian johtaja Tommi Virkama toteaa.

  • Uusyrityskeskus Startiassa kävi 646 asiakasta (2023: 639).
  • Asiakaskontakteja (tapaaminen, puhelu, sähköposti, videoneuvottelu) oli 1 031 kpl (2023: 1 058).
  • Startian avulla Vaasan seudulle perustettiin 197 uutta yritystä (2023: 174).
  • Startian perustamisneuvonnan asiakkaiden keski-ikä on edelleen laskemassa. Asiakkaista 78,4 % oli alle 44-vuotiaita (2023: 74,3).
  • Asiakkaista 29,33 % oli maahanmuuttajataustaisia (2023: 27,27 %).

– Maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden määrä jatkaa kasvuaan, mikä ei sinänsä näy yritysneuvontatyössä. Samoja neuvoja ja tukea sekä ohjausta oikeisiin viranomaiskanaviin tarvitsevat kaikki asiakkaamme, mutta ehkä hieman enemmän tämä asiakasryhmä tarvitsee neuvoja siitä, mitä yrittäminen oikeasti Suomessa on ja mitä yrittäjältä vaaditaan suomalaisessa yhteiskunnassa, Virkama kertoo.

Tekoäly toistuva teema

  • VASEKin yrityspalveluiden piirissä oli 851 eri yritystä (2023: 874) yhteensä 1 794 asiakaskontaktissa (2023: 1 668).
  • Näistä asiakkaista 139 yrityksen aiheena oli omistajanvaihdos, joko toiminnan ostaminen tai myyminen (2023: 157).
  • Yritysneuvonnan asiakkaista 62 sai apua taloudellisesti haastavassa tilanteessa (2023: 56).
  • Yritysneuvonnan asiakkaista lähinnä toimialakehittämisen parissa VASEKin edustajat tapasivat 251 eri yritystä (2023: 109).
  • Sidosryhmistä tavattiin 115 eri organisaation edustajaa (2023: 112).

– Tekoäly oli monen yritysneuvonta-asiakkaamme huulilla viime vuonna ja monet yrittäjät miettivät miten tekoälyn hyödyntäminen tulee mullistamaan heidän alaansa sekä sitä, mitä hyötyä he voisivat tekoälystä saada, yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl kertoo ja jatkaa:

– Yrityksillä usealla eri alalla on edelleen pulaa koulutetusta ja osaavasta työvoimasta. Useat yritykset myös miettivät esimerkiksi IT- ja palkkahallinnon ulkoistamista ja keskittymistä omaan ydinosaamiseensa.

90 prosenttia suosittelisi palvelua myös muille

Kaikille perustamis- ja yritysneuvonnan asiakkaille lähetettiin vuoden aikana palautekyselyt. Saatujen vastausten perusteella yritysneuvojien ammattitaitoa ja osaamista sekä auttamishalua arvostetaan.

  • Perustamisneuvonnassa käyneiden Startian asiakkaiden asiakastyytyväisyyden keskiarvo asteikolla 1–5 oli 4,87 (2023: 3,83, käytössä oli asteikko 1–4).
  • Startian asiakkaista 90,4 % suosittelisi erittäin todennäköisesti palvelua myös muille (2023: 88,31 %). Laskettu suositteluindeksi (Net Promoter Score NPS) oli siten 88,5.
  • Yritysneuvonnan asiakkaista 81,01 % suosittelisi erittäin todennäköisesti palvelua myös muille (2023: 82,43 %).
  • VASEKin yritysneuvonnassa asiakastyytyväisyyden keskiarvo asteikolla 1–4 oli 3,76 (2023: 3,76).

 

”Todella mahtava palvelu. Hyvä vastaanotto. Hankalahkosta asiasta huolimatta asiaan perehdyttiin täydellä asiantuntemuksella. Eri vaihtoehdot käytiin myös läpi juurta jaksaen. Iso kiitos ja suositus.
”Vi fick både stöd med det praktiska kring att starta ett företag men fick också väldigt bra idéer och input.”
”Oli niin iloinen yllätys, että soitettiin ja kyseltiin, onko kaikki hyvin ja kuinka yrityksen kanssa menee. Jäi niin hyvä mieli puhelun jälkeen.”
”Det kändes bra att bli uppringd överraskandes, och få berätta om mitt nuläge. Fick bra stöd av VASEK.”
Tagit: