Uutiset

Sataman tilankäyttöä halutaan tehostaa

3.6.2015
-

VASEK järjesti sataman tilankäytön tehostamiseen tähtäävän workshopin tiistaina 26.5.2015 ja kutsui paikalle mm. kuljetusliikkeiden ja huolitsijoiden, sataman, Vaasan kaupungin, WasaLinen, Merenkurkun neuvoston, Pohjanmaan liiton ja VASEKin edustajia.

VASEK järjesti sataman tilankäytön tehostamiseen tähtäävän workshopin tiistaina 26.5.2015 ja kutsui paikalle mm. kuljetusliikkeiden ja huolitsijoiden, sataman, Vaasan kaupungin, WasaLinen, Merenkurkun neuvoston, Pohjanmaan liiton ja VASEKin edustajia. Keskustelun pohjaksi Kvarken Ports -satamayhtiön johtaja Matti Esko kertoi Vaskiluodon sataman ja NLC Ferry Ab Oy:n toimitusjohtaja Peter Ståhlberg Wasalinen viimeaikaisesta kehityksestä.

Vaasan kaupunki ja Uumajan kunta ovat yhdessä saaneet rahoitusta NDPTL:stä (The Northern Dimension Partnership on Transport and Logistics) satamien tehostamissuunnitelmien tekemiseen. Tähän liittyvät selvitykset ovat käynnissä yhtä aikaa Merenkurkun molemmilla puolilla. Vaasassa konsulttiyhtiö Pöyry on selvittänyt satama-alueen tilankäytön tehostamista tämän kevään aikana, ja projektipäällikkö Lotta Koski-Lammi esitteli tehtyä työtä workshopissa.

Satamatilat1b 600px

Lotta Koski-Lammin esittelemä tilankäyttöselvitys herätti hyvää keskustelua.

Pullonkauloina ajoneuvo- ja raideliikenne

Pöyryn selvitys paneutui raideterminaalialueeseen sekä matkustajaterminaalin ympäristöön. Tavoitteena oli parantaa raideterminaalialuetta niin, että satamaan pystyisi tuomaan tavaraa myös rautateitse ja sitä kautta parannettaisiin teollisuuden toimintaedellytyksiä. Matkustajaterminaalin ympäristössä haluttiin selkeyttää laivaan jonottavien ajoneuvojen liikkumista niin, ettei Reininkatu tukkeutuisi ruuhkahuippujen aikaan.

Vaskiluodon satamassa ongelmia aiheutuu mm. tilanpuutteesta ja satamatoimintojen sijoittumisesta eri puolille satama-aluetta. Myös nykyinen kaava rajoittaa sataman kehittämistä. Selvityksen mukaan nykytilanteessa Vaskiluodossa on kolme vaihtoehtoista aluetta raideterminaalin kehittämiseksi: nykyinen ratapiha-aue, jossa on sekä Vaasan kaupungin että Liikenneviraston ratapiha-alueet, satama-alueen Reininlaituri tai satama-alueen Lassenlaituri, jossa pääosa rahtiliikennetoiminnoista tapahtuu. Mikään näistä alueista ei ole selkeästi toisia parempi ja jokainen alue vaatii investointeja ennen kuin sitä voi käyttää täysipainoisesti raideterminaalialueena. Laivaan jonottavan liikenteen ongelma on helpommin ratkaistavissa paremmalla liikenteenohjauksella ja pienillä infraan liittyvillä parannuksilla.

Käytännönläheistä keskustelua

Kuljetus- ja huolinta-alan ammattilaiset antoivat asiantuntevia arvioita ja hyviä vinkkejä sataman tilankäytöstä ja sen tehostamisesta. Radikaalein – mutta pitkällä tähtäimellä ehkä käytännöllisin – ehdotus oli, että matkustajaterminaalitoiminnot siirrettäisiin pois rahtitoimintojen välistä nykyiselle Reininlaiturille. Silloin rahtitoiminnoille jäisi suurempi yhtenäinen satamakenttä ja myös raideterminaali voitaisiin rakentaa sen yhteyteen.

Merenkurkussa Vaasan ja Uumajan väliä liikennöivän Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg on tyytyväinen siihen, että Vaskiluodon ja Holmsundin satamia kehitetään. Hän ei yhtään ihmettele sitä, että esimerkiksi nykyiset matkustajaterminaalit ovat nousseet keskusteluun molemmissa satamissa.

– On selvää, että miljoonalle matkustajalle suunnitellut terminaalit ovat ylimitoitettuja nykyliikenteelle, hän sanoo.

Sekä Ståhlberg että Vaasan kaupungin teknisen toimen johtaja Markku Järvelä ovat sitä mieltä, että käytännön työtä satamassa tekevät rahdin ammattilaiset toivat keskusteluun hyviä näkökulmia.

– Toimenpiteitä ja niiden kustannuksia mietittäessä on syytä harkita, miten pitkälle tulevaisuuteen näiden ratkaisujen osalta katsotaan, Järvelä toteaa.

Satamatilat2 300pxSatamatilat3 300px

Markku Järvelän (oikealla) mielestä matkustajaliikenteen ja rahtiliikenteen erottaminen kuulostaa järkevältä, mutta sen kustannuksia ei ole vielä arvioitu. Peter Ståhlbergin (vasemmalla) mukaan rahtiliikenne Wasalinella on noussut lähes 23 % siitä, kun yhtiö aloitti liikennöinnin.

[contact_member,name=Anna Måtts,id=16,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]

ndptl logo white

Teksti ja kuvat: Johanna Haveri, Viestintä Oy Prowomedia