Uutiset

Sataman kehittäminen lisää elinkeinoelämän kilpailukykyä

24.2.2025
-

Vaasan sataman päärahtilaituria on laajennettu 144 metrillä, ja se on nyt kokonaispituudeltaan 358 metriä. Tämä merkittävä laajennus mahdollistaa kahden tai jopa kolmen aluksen yhtäaikaisen käsittelyn satamassa.

thumbnail ASA0023JaSalo

Vaasan sataman kapasiteetti kaksinkertaistui päärahtilaiturin laajennuksen myötä

– Tyypillisesti rahtilaivat ovat noin 150 metriä pitkiä. Aiemmin laiturissa oli tilaa vain yhdelle alukselle, mutta laajennuksen myötä kapasiteetti käytännössä tuplaantuu, kertoo Vaasan satamakonsernin toimitusjohtaja Janne Pylkkönen.

Laajennuksen ansiosta satama on valmis vastaanottamaan jopa 250 metrin pituisia aluksia, mikä avaa uusia mahdollisuuksia rahtiliikenteen kasvattamiseen ja alueen elinkeinoelämän tarpeisiin vastaamiseen.

– Vilpitön kiitos hankkeessa mukana olleille. On ollut hieno aloittaa uutena tehtävässä ja jatkaa tästä toiminnan tehostamista ja parantamista. Meillä on hienot mahdollisuudet kehittää tulevaisuuden satamaa, Pylkkänen kiitteli avajaistilaisuudessa.

thumbnail 72A9172JaSalo

Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry korostaa laajennuksen merkitystä alueen teollisuudelle:

– Kehittämistä ei tehdä vain kehittämisen takia, vaan tarpeeseen. Sen tarpeen näkee hyvin esimerkiksi katsomalla EnergyVaasa-klusterin avainlukujen kehittymistä. Kun energiaklusterin tuotteista jo 80 prosenttia menee vientiin, ei ole yllätys, että lisäkapasiteettia tarvitaan.

Häyry painottaa myös toimivan logistiikan tärkeyttä:

– Yritykset haluavat tuotteensa mahdollisimman nopeasti raiteille ja merille. Myös seudulle tulevat uudet yritykset, sataman tulevat asiakkaat, haluavat samaa.

Lisäksi hän huomauttaa sataman strategisesta merkityksestä:

– Natoon liittymisen myötä huoltovarmuuden ja puolustuspolitiikan kannalta toimiva ja kehittyvä satama täällä meidän maantieteellisessä sijainnissamme on tärkeä. Ja kun investoidaan elinkeinoelämän tarpeisiin, hyödyttää se myös puolustuspolitiikkaa.

Kvarken Ports Vaasan kehitysjohtaja Tommi Tuominen kertoo laajennuksen vaikutuksista operatiiviseen toimintaan:

– Aiemmin yksi alus vei koko laiturikapasiteetin, ja muut joutuivat odottamaan vuoroaan Merenkurkussa – pahimmillaan päiviä. Nyt keskimääräinen odotusaika tippuu vuorokaudesta pariin tuntiin.

Laajennus mahdollistaa joustavamman toiminnan: samalla kun yhtä laivaa lastataan ja puretaan, toisen valmistelut voidaan jo aloittaa.

thumbnail 72A9129JaSalo

Tulossa satama-altaan ruoppaus ja meriväylän levennys

Sataman kehitys on jatkunut 40 vuoden ajan, ja vauhti on vain kiihtynyt viime vuosina. Vaasan satama on erityisesti projektikäsittelyssä Suomen tehokkain satamatoimija. Nyt satama on vielä kerran kasvattanut kilpailukykyään rahtilaiturin laajennuksen myötä.

– Aivan samoin kuin uudet, suurimmat mobiilinosturitkin ovat nostaneet Vaasan sataman omaan luokkaansa, toteaa Blomberg Stevedoring Oy:n johtaja Bernt Björkholm.

– Kehittämisen vauhti ollut hyvää, nyt vain odotamme teollisuuden uutisia uusista investoinneista ja jatkamme työtä säännöllisen rahtiliikenneyhteyden saamiseksi Vaasasta Eurooppaan, Björkholm lisää.

Vaasan sataman kehitysohjelma jatkuu tulevina vuosina. Tulevana kesänä satama-allasta ruopataan ja satamaan johtava meriväylä levennetään 140 metrin levyiseksi, mikä mahdollistaa entistä suurempien ja ympäristöystävällisempien rahtialusten saapumisen satamaan.

– Sataman tehtävänä ja tavoitteena on tukea elinkeinoelämää, mahdollistaa kilpailukyvyn kasvua ja olla edelläkävijä kestävän kehityksen ratkaisuissa. Sataman kehittämistä tehdään pitkäjänteisellä työllä ja yhteistyöllä eri sidosryhmien kanssa. Keskustelua täytyy käydä ja tehdä strategisia linjauksia, Tuominen linjaa.

Sataman kehittämisen ohella seudun toinen tärkeä kehittämisen kohde on suunnitelmissa oleva satamatie ja huolehtiminen siitä, että sen kantavuus koko tien pituudella riittää teollisuuden tarpeisiin. Kaupunki myös parantaa erikoiskuljetusreittejä, jotka kulkevat Vaasan keskusta-alueen läpi.

thumbnail 72A9057JaSalo

VASEKin logistiikka-asiantuntija Anna Måtts-Fransén on toiminut myös projektipäällikkönä yhteistyössä Vaasan sataman kanssa toteutettavassa sataman kehittämishankkeessa sekä ollut mukana erikoiskuljetusreittien parantamisessa:

– Valaistuksen linjat tullaan nostamaan useammassa kohdassa, mikä säästää runsaasti rahaa sekä lisää turvallisuutta, kun ei tarvitse pysähtyä nostelemaan niitä pois korkeammankaan kuljetuksen tieltä. Myös liikennemerkkien sijoittelu tarkistetaan, jottei niitä tarvitse nostaa pois paikoiltaan risteyksissä kääntyvien kuljetusten tieltä.

Tagit: