ReStart toi yrittäjille apua koronavuosien jälkeisissä haasteissa
Syyskuun lopussa päättyneen ReStart-hankkeen tavoitteet kumpusivat koronavuosista, jotka vaikuttivat merkittävästi monen yksinyrittäjän yritystoimintaan. Vuonna 2020 VASEKin yritysneuvojat käsittelivät kaikki Vaasan seudun yksinyrittäjätukihakemukset ennen kuntien päätöksentekoa, ja ReStart-hankkeen yhtenä tavoitteena olikin auttaa juuri nämä yksinyrittäjät uuteen alkuun yrityksensä kanssa.
Syyskuun lopussa päättyneen ReStart-hankkeen tavoitteet kumpusivat koronavuosista, jotka vaikuttivat merkittävästi monen yksinyrittäjän yritystoimintaan. Vuonna 2020 VASEKin yritysneuvojat käsittelivät kaikki Vaasan seudun yksinyrittäjätukihakemukset ennen kuntien päätöksentekoa, ja ReStart-hankkeen yhtenä tavoitteena olikin auttaa juuri nämä yksinyrittäjät uuteen alkuun yrityksensä kanssa.
Keskeisenä ajatuksena oli kartoittaa ja analysoida yrittäjien tilanne ja räätälöidä juuri yrittäjän itsensä sekä yrityksen tarpeita vastaavia kehittämistoimenpiteitä. Yrityksen tai yrittäjän oma kehittämissuunnitelma auttaa yrittäjää aloittamaan suunnitelman toteuttamisen nopeammin ja tehokkaammin.
Kartoituksen kautta etsimään uutta suuntaa
ReStart-hankkeen toiminta-aikana 1.4.2021–30.9.2022 VASEKin yritysneuvojat olivat yhteydessä noin 460 yksinyrittäjään tai koronapandemian vuoksi taloudellisiin vaikeuksiin joutuneeseen yrittäjään. Näiden yrittäjien haasteita ja kehittämistarpeita käsiteltiin lähes 700 tapaamisessa, videoneuvottelussa tai puhelinkeskustelussa.
– Useimmiten kyseessä oli yritykset, joiden kannattavuuteen korona-aika rajoituksineen oli vaikuttanut merkittävästi. Kartoitimme tilanteita ja mietimme ratkaisuja, miten yritykselle voitaisiin löytää uusi suunta, jos pääseminen koronaa edeltävään tilanteeseen ei ollut mahdollista, yritysneuvoja ja hankkeen projektipäällikkö Olav Nylund kertoo.
Yritysneuvojat kehittivät myös työkalun yritysten tilanteiden kartoittamiseen.
– Helpottaa työtä huomattavasti, kun jokaisen yrityksen tilanne käydään läpi samanlaisen sapluunan avulla. Näin kaikki olennaiset asiat tulee käytyä läpi ja kokonaiskuvan muodostaminen on helpompaa, Nylund kertoo ja jatkaa:
– Kartoitustyökalusta on kieliversiot suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ja sitä on hiottu käytössä tulleen kokemuksen ja palautteen myötä useampaan kertaan entistä toimivammaksi.
Liiketoimintasuunnitelman päivittäminen kannattaa
Uusyrityskeskus Startian avulla perustettiin vuosina 2020 ja 2021 yhteensä 377 uutta yritystä. Koronavuodet olivat haastavia jo toimiville yrityksille, mutta eivät ne olleet helppoja uusillekaan yrityksille. Siksi ReStart-hankkeen puitteissa on tehty uusille yrityksille 1-vuotistarkastuksia.
– Haluamme kuulla miten yrityksen ensimmäinen tai toinen toimintavuosi on mennyt. Onko asiakkaita riittävästi, tilat toimivat, tarvittavat vakuutukset kunnossa, kassavirta riittävä ja toiminta riittävän kannattavaa, Startian johtaja Tommi Virkama listaa keskustelunaiheita.
– 1-vuotistarkastukset toimivat myös muistutuksena siitä, että Startian palvelut eivät lopu siihen, kun yritys on käynnissä vaan yritysneuvojamme ovat yrittäjien tukena myös myöhemmin, erityisesti tärkeissä kehittämisvaiheissa ja haasteissa, Virkama painottaa.
ReStart-hankkeessa myös päivitettiin Startiassa jo pitkään käytössä ollut LISSU-liiketoimintasuunnitelmaohjelma. LISSU-ohjelma on erittäin hyvä työkalu niin alkaville yrittäjille, mutta myös jo toiminnassa oleville yrityksille liiketoimintasuunnitelman päivittämiseen.
– Koronan aiheuttamat haasteet ja muutokset ovat saaneet aikaan sen, että yhä useamman yrityksen on päivitettävä liiketoimintasuunnitelmansa ja käytävä läpi laskelmat. Minkälaisen pitää hinnoittelun ja kustannusrakenteen olla, että yritys täyttää tehtävänsä eli tarjoaa elannon yrittäjälleen? Näiden asioiden selvittämisessä me autamme, Nylund päättää.