Pienet elämykset kiinnostavat etenkin kaukaa tulevia
Tämän vuoden Matkamessuilla tammikuussa oli kotimaan matkailun puolella erityisesti saaristo isossa roolissa. Merenkurkku oli esillä sekä Spotlight-hankkeen että VisitVaasan ja Merenkurkun maailmanperinnön osastoilla. Merenkurkku kiinnosti etenkin kansainvälisiä matkanjärjestäjiä, joita projektipäällikkö Peter Källberg tapasi messuilla järjestetyn workshopin yhteydessä.
Tämän vuoden Matkamessuilla tammikuussa oli kotimaan matkailun puolella erityisesti saaristo isossa roolissa. Merenkurkku oli esillä sekä Spotlight-hankkeen että VisitVaasan ja Merenkurkun maailmanperinnön osastoilla. Merenkurkku kiinnosti etenkin kansainvälisiä matkanjärjestäjiä, joita projektipäällikkö Peter Källberg tapasi messuilla järjestetyn workshopin yhteydessä.
– Turisteja kiinnostavat saariston ja sen luonnon lisäksi erilaiset luontoon liittyvät aktiviteetit kuten kalastus. Jokamiehenoikeuksista nousee aina paljon innostunutta keskustelua, onhan se tällainen pohjoismainen erikoisuus. Ehkä tässä on myös vielä hyödyntämätöntä potentiaalia, Källberg pohtii.
Källberg viittaa maailmalla suosittuun ”live like a local” -konseptiin, jossa matkailijalle esitellään turistikohteiden sijaan tavallista ympäristöä ja asukkaiden tavallisia puuhia.
– Pohjois-Ruotsissa eräs yrittäjä tarjoaa pienessä kylässä mahdollisuutta saapua potkukelkalla kahville pieneen tavalliseen taloon, jonka asukas kertoo hänellä kylästä, sen luonnosta, ihmisistä ja arkielämästä.
Källbergin mukaan myös luonnonantimiin liittyviä yksinkertaisia elämyksiä voisi tuotteistaa enemmän. Kalastusretkien lisäksi marja- ja sieniretket houkuttelevat pohjoismaisen luonnon rauhasta ja hiljaisuudesta kiinnostuneita turisteja:
– Isojen aktiviteettien kuten husky- ja kelkkasafarien vastapainoksi kaivataan myös pieniä aktiviteettejä. Luonnossa liikkumiseen tottumattomat turistit arvostavat helposti, turvallisesti ja asiantuntevasti opastettuja pieniä retkiä luontoon, jossa he voivat maistella marjoja ja nauttia eväitä ilman vaaraa eksymisestä.
Källbergin matkamessuilla tekemien havaintojen mukaan myös puhtaan luonnon raaka-aineet ja makuelämykset käsitetään nykyään entistä tiiviimmäksi osaksi matkailuelämystä. Alueista ja niiden tyypillisistä ja perinteisistä ruoka- ja käsityötuotteista halutaan tietää enemmän. Tarinallistaminen on myös tärkeää.
Aasiasta tulevat matkailijat ovat kiinnostuneita mahdollisuudesta vierailla kahdessa maassa yhden matkan aikana. Siksi Merenkurkun luonnonperintöalue yhdessä Ruotsin Korkearannikon ja Uumajan seudun kanssa muodostaa houkuttelevan kokonaisuuden, kun laivamatka on vain neljä ja puoli tuntia.
Maailmanperintöalue kiinnostaa myös kotimaisia matkanjärjestäjiä, ja silloin kaivataan aktiviteetteja isommillekin ryhmille:
– Kotimaisten matkanjärjestäjien matkat Merenkurkkuun ovat useimmiten bussimatkoja ja monesti suunnattu eläkeläisille. Tämä on siis huomioitava aktiviteettien tarjonnassa. Esteettömyys ja helppokulkuisuus ovat tärkeitä, Källberg muistuttaa.
VASEKin hallinnoiman Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun -hankkeen viimeinen toimintavuosi pyörähti käyntiin, ja kevään aikana onkin tulossa useampia infotilaisuuksia. Helmikuun 15. päivä tutustutaan TripAdvisorin tarjoamiin mahdollisuuksiin ja myöhemmin keväällä järjestetään infoilta valmistautumisesta kesällä voimaan tulevaan valmismatkalakiin.
– Kiinasta tulevien matkustajien määrä on kasvussa, joten suunnitelmissa on myös järjestää tilaisuus siitä, miten alueemme matkailuyrittäjät voisivat saada näkyvyyttä Kiinan valtavilla markkinoilla, Källberg päättää.
[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]
P.S. Maaseutuyrittäjille 22.2. työpaja digitaalisesta markkinoinnista