Oma auto kotiin ja sovelluksesta kimppakyytiä kysymään
Mitä jos voisitkin jättää oman auton pihaan ja kurkata puhelimen sovelluksesta kenen lähistöllä asuvan kyytiin mahtuisi tai onko jonkun tilaamassa taksissa tilaa vielä yhdelle. Tai valita sen oman auton ja kurkata ennen lähtöä sovelluksesta olisiko joku menossa samalle suunnalle ja kyytiä vailla.
Tobias Forngren on viisi vuotta sitten perustetun Freelwayn kehittäjä.
Mitä jos voisitkin jättää oman auton pihaan ja kurkata puhelimen sovelluksesta kenen lähistöllä asuvan kyytiin mahtuisi tai onko jonkun tilaamassa taksissa tilaa vielä yhdelle. Tai valita sen oman auton ja kurkata ennen lähtöä sovelluksesta olisiko joku menossa samalle suunnalle ja kyytiä vailla. Kiertotalouden projektipäällikkö Göran Östbergin järjestämässä yritystapaamisessa lokakuun lopussa saatiin kuulla ruotsalaisyritys Freelwayn sovelluksesta Tobias Forngrenin esittelemänä.
– Freelway on digitaalinen alusta, jolla voidaan koordinoida tavaroiden ja matkustajien liikkumista erityisesti haja-asutusalueella ja maaseudulla. Applikaatio saattaa yhteen kuljetus- ja kulkemistarpeet sekä kuljetukset. Freelway soveltuu esimerkiksi pienen paikkakunnan käyttöön tai vaikka isomman työpaikan omaksi sovellukseksi, Forngren sanoo.
– Västeråsissa ABB:n 4 000 työntekijää voivat sopia kimppakyydeistä, ja sovellus näyttää mikä on ollut käytön vaikutus yrityksen hiilijalanjälkeen. Säästöjä syntyy myös kilometrikorvausten ja matkakulujen vähenemisestä, kun työmatkalle lähtevät voivat jakaa vaikka taksimatkoja, Forngren kertoo esimerkkejä.
Skattungin kylässä Ruotsissa Freelway-sovellus on suljetun ryhmän käytettävissä. Kyläyhdistyksen aktiivit ylläpitävät ryhmää ja toimivat käyttäjien apuna ongelmatilanteissa.
– Skattungista on noin tunnin matka Faluniin. Julkisilla kulkuvälineillä matkaan menee kolme tuntia. Sovellukselle on selvästi tarvetta, kun pitää mennä käymään sairaalassa, päästä juna-asemalle tai kulkea tapahtumiin. Eri syiden vuoksi kuntalaisille myönnetyt kuljetukset esimerkiksi lääkärin vastaanotolle kulkevat usein tyhjänä takaisin lähtöpaikkaansa. Sovelluksen kautta ne voidaan tarjota muiden käyttöön, Forngren kertoo ja jatkaa:
– Freelway on alusta, jotka voidaan käyttää monin eri tavoin ja jokainen ryhmä voi itse määritellä säännöt, miten sitä käytetään. O-ringen -suunnistustapahtumassa kilpailijat saivat Freelwaylla sopia kimppakyydeistä eri suunnistusetappien lähtöpaikoille.
Tapaamiseen osallistuivat Peter Källberg, Göran Östberg, Kenneth Svanbäck, Matias Båsk, Tobias Forngren, Anna Måtts-Fransén, Jenny Malmsten ja Patric Wiik.
Mustasaaren kunnan elinkeinopäällikkö Matias Båsk pohti sovelluksen soveltuvuutta täydentäväksi ominaisuudeksi Mustasaaren eri kylistä liikennöivälle Kyläbussille:
– Sovelluksesta voisi kurkata onko Kyläbussissa tilaa, eikä tarvitsisi erikseen soittaa ja tiedustella asiaa.
Maalahden kunnanjohtaja Jenny Malmsten jäi pohtimaan, sopisiko sovellus esimerkiksi Bergön saarella asuvien käyttöön.
– Työmatkaliikenteen määrään sovellus voisi tuoda apua. Usein sitä ajellaan tuolla naapurin kanssa peräkkäin kohti Vaasaa töihin.
Ingves & Svanbäckin Kenneth Svanbäck ja Wiik & Strömin Patric Wiik olivat yhtä mieltä siitä, että tieto reiteistä ja kuljetuksista on aivan liian hajallaan, eivätkä matkaketjut toteudu nykyisellään.
– Ilmastonmuutoksen torjuminen on osoittanut selvästi, että meitä julkisen liikenteen toimijoita tarvitaan, mutta meidän täytyisi myös pystyä muuttumaan ja uudistumaan. Tarvitaan myös lisää keskustelua aiheesta ihan kaikilla tasoilla, jotta saadaan liikkumisesta ympäristöystävällisempää. Tarvitaan vähemmän ajoa ja enemmän matkustajia!
Linja-autoliikenteen edustajat eivät nähneet kimppakyytejä edistävää sovellusta kilpailijana:
– Kaikki yhteiskyydit ovat hyväksi, kun ei tulla kaikki omilla autoilla. Kun on avoin kimppakyydeille, on avoin myös joukkoliikenteen käyttämiselle ja se taas hyödyttää meitä, Svanbäck totesi.
Forngrenin vierailua eri yrityksiin Vaasan seudulla isännöinyt Östberg kertoo, että Freelway-yrityksestä kuulleet vaasalaistahot olivat poikkeuksetta erittäin kiinnostuneita:
– Kaikki näkivät tästä heti paljon mahdollisuuksia kehittää paketti- ja henkilökuljetuksia maaseudulla, eri kylissä ja erityisesti saaristossa. Myös satamien liityntäliikenne sekä Vaasassa että Uumajassa voisi hyötyä Freelway-sovelluksesta. Toivotaan, että nämä kaikki tapaamiset johtavat jatkotoimenpiteisiin.