Matkailuyrittäjien arvonlisäverotus herätti kysymyksiä ja keskustelua
Lähes kaksikymmentä yrittäjää sai kattavan tietopaketin matkailupalveluiden arvonlisäverotuksesta VASEKin ja VisitVaasan yhteistyössä järjestämässä infotilaisuudessa. Joulukuun 12. päivä järjestetyssä tilaisuudessa puhui verotuksen ja taloushallinnon asiantuntija Karl-Johan Sigfrids Certimasta.
Verotuksen ja taloushallinnon asiantuntija Karl-Johan Sigfrids kertoi yrittäjille laskun kirjoittamisen taidon tärkeydestä. Yrittäjän kannattaa huomioida esimerkiksi se, markkinoiko palveluita henkilökuljetuksina vai opastettuina retkinä.
Lähes kaksikymmentä yrittäjää sai kattavan tietopaketin matkailupalveluiden arvonlisäverotuksesta VASEKin ja VisitVaasan yhteistyössä järjestämässä infotilaisuudessa. Joulukuun 12. päivä järjestetyssä tilaisuudessa puhui verotuksen ja taloushallinnon asiantuntija Karl-Johan Sigfrids Certimasta.
Infotilaisuuden aluksi käsiteltiin oikeaa verokantaa. Opastettujen retkien oikea alv-verokanta on 24%, mutta esimeriksi henkilökuljetusten osalta 10 %. Matkanjärjestäjän kannattaakin miettiä tarkkaan, onko tarjottu palvelu kuljetusta vai opastettu retki.
Jos asiakkaita kuljettaa veneellä saaristoon, siihen voidaan soveltaa 10 %:n arvonlisäveroa. Kuljetuksen aikana asiakkaille on tietenkin mahdollista kertoa ympäröivistä maisemista tai esimerkiksi veneen kannelta bongatuista linnuista. Yrittäjän on kuitenkin oltava tarkka retken markkinoinnissa ja laskutuksessa.
– Markkinoinnista ja laskutuksesta on käytävä ilmi, että kyseessä on kuljetus tiettyyn kohteeseen eikä opastettu retki, Sigfrids sanoo.
Yleisölle avoimien tilaisuuksien verokanta 10 prosenttia
Sigfrids kertoi infotilaisuudessa viihdetilaisuuksien verokannasta, joka on 10 prosenttia. Sitä sovelletaan yleisölle avoimiin tilaisuuksiin, kuten musiikki- ja tanssiesityksiin, näyttelyihin, urheilutapahtumiin, eläintarhoihin ja museoihin.
Sigfrids mainitsi myös korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä, jonka perusteella palveluita sai myydä 10 prosentin verokannalla. Kyseessä oli yhtiö, joka järjesti karhunkatseluretkiä. Asiakkaat kuljetettiin maastoon kojuille, ja palveluun sisältyivät sekä eväät että yöpyminen. Turvallisuussyistä kojuista ei voinut poistua yön aikana.
– Karhunkatseluretki ja sillä tarjotut muut palvelut erityisesti turvallisuuden varmistamiseksi muodostivat kokonaisuuden, jonka verokohtelu määräytyi pääsuoritteen eli karhunkatselun mukaan. Palveluita ei olisi voinut myydä erikseen, joten käytettiin 10 %:n verokantaa, Sigfrids sanoo.
Tapahtumaan osallistui noin 20 matkailualan yrittäjä, ja keskustelu oli vilkasta.
”Ajankohtainen ja mielenkiintoinen aihe”
Matkatoimistopalveluiden veron perusteena on voittomarginaali ilman veron osuutta. Marginaaliverojärjestelmää sovelletaan muun muassa silloin, kun matkanjärjestäjä myy omissa nimissään muilta elinkeinonharjoittajilta ostamiaan palveluita tai tavaroita välittömästi matkustajan hyväksi.
Marginaaliveroa ei sovelleta välitettyihin palveluihin eikä myyjän itsensä tuottamiin palveluihin, Sigfrids huomauttaa.
Infotilaisuuden aikana yrittäjillä heräsi paljon kysymyksiä eri tapauksista ja niiden soveltamisesta omaan yritystoimintaan. Meribjörkön yrittäjä Jukka Viita-aho piti tilaisuutta onnistuneena:
– Aihe oli mielenkiintoinen ja ajankohtainen. Matkailualan yrittäjien pitää hallita vaikeitakin kokonaisuuksia, joita alv-muutokset hankaloittavat, Viita-aho toteaa.
Yritysneuvoja Sari Saarikoski painotti kirjanpidon tärkeyttä.
– Käytä aina auktorisoitua tilitoimistoa. Vastuu oikeista verokannoista ja maksuista on kuitenkin aina viimekädessä yrittäjällä itsellään. Otathan siis tarvittaessa yhteyttä VASEKin yritysneuvojiin. Autamme sinut alkuun ja ohjaamme tarvittaessa kysymyksesi esimerkiksi yhteistyökumppaneillemme eteenpäin, Saarikoski sanoo.
Valmismatkalaki tulee voimaan 2018 kesällä, mikä todennäköisesti vaikuttaa myös edellä mainittuihin verokäytäntöihin.
- Aiomme kevään aikana järjestää infotilaisuuden uuteen valmismatkalakiin liittyen. Lakimuutos on sen verran merkittävä matkailuyrittäjille, että asioita kannattaa kerrata useampaan kertaan, sanoo projektipäällikkö Peter Källberg VASEKista.
Seminaari oli Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun -hankkeen järjestämä. Lue lisää