Uutiset

Luovaa ajattelua ja villejä visioita Kyrönmaan matkailuhankkeen toisessa työpajassa

Kyrönmaan matkailuyrittäjiä ja alueen matkailuun kytköksissä olevia toimijoita kokoontui maaliskuun lopussa jo toista kertaa virtuaaliseen työpajaan Kyrönmaan matkailuhankkeen merkeissä. Seikkailuapinat-matkailuyrityksen Heidi Savolainen alusti tilaisuutta kertaamalla ensimmäisen työpajan antia, sekä sparraili osallistujia päästämään ajatuksensa lentoon ja visioimaan villisti.

KM toinenworkshop

Kyrönmaan matkailuyrittäjiä ja alueen matkailuun kytköksissä olevia toimijoita kokoontui maaliskuun lopussa jo toista kertaa virtuaaliseen työpajaan Kyrönmaan matkailuhankkeen merkeissä. Seikkailuapinat-matkailuyrityksen Heidi Savolainen alusti tilaisuutta kertaamalla ensimmäisen työpajan antia, sekä sparraili osallistujia päästämään ajatuksensa lentoon ja visioimaan villisti.

– Työpajan tavoitteena on, että opimme innovoimaan uutta ennakkoluulottomasti yhdessä. Matkailu lähtee vielä nousuun tämän haastavan tilanteen jälkeen ja meidän on silloin oltava valmiina, hän sanoi.

Alustusosion jälkeen osallistujat jaettiin kolmeen ryhmään, joissa kukin esitteli itsensä ja yrityksensä ryhmälle minuutin mittaisen hissipuheen avulla.

– Tarkoitus on, että oppisitte tämän hankkeen aikana tuntemaan alueenne muut toimijat niin hyvin, että tietäisitte heti, kehen voi ottaa yhteyttä, kun tulee yhteistyömahdollisuuden paikka, Savolainen totesi.

Alue tunnetuksi tapahtumalla

Tilaisuuden varsinaisessa työpajaosuudessa osallistujat jakautuivat taas kolmeen ryhmään, joiden tehtävänä oli yhdessä ideoida jokin tapahtuma, joka pidentäisi matkailijoiden viipymää ja lisäisi alueen tunnettuutta.

– Mitä olisi kiva tehdä? Missä olemme hyviä, mitä salaista osaamista meillä on? Savolainen herätteli miettimään.

Ryhmätyöskentelyn päätteeksi kukin ryhmä esitteli ideointinsa aikaansaannokset:

  1. Vanhanajan urheilutapahtuma. Heinäkuun loppupuolella järjestettävä, viikonlopun mittainen koko perheen tapahtuma. Toteutus kolmen kunnan alueella vuorotellen (Isokyrö, Laihia, Vähäkyrö), kaikki osallistuvat järjestämiseen. Erilaisia lajeja, joissa hyödynnetään alueen historiaa ja osaamista. Eri kategoriat osallistujille: perheet, kilpasarja, jne.
  2. Pidennetty 1700-luvun tapahtuma. Alkuperäinen tapahtuma kerää vuosittain noin 20 000 kävijää, joten kannattaisi hyödyntää jo olemassa olevaa. Koko perheen tapahtuma, johon voisi yhdistää periaatteessa mitä tahansa toimintaa. Esimerkkinä yöpymismahdollisuus karavaanareille.
  3. Kyrönjoen 10 sillan lenkki. Pitkän viikonlopun tapahtuma, josta järjestettäisiin aluksi kesäversio ja myöhemmin myös talvitapahtuma. Tapahtuma sisältäisi lenkin, jonka voisi tehdä juosten, kävellen tai pyöräillen. Elämyssarja ja kilpasarja erikseen. Mahdollisuus toteuttaa myös joukkuekisana ja yhdistää muita lajeja mukaan.

Mitä seuraavaksi?

Suhteellisen lyhyt ideariihi poiki kolme täysin toteuttamiskelpoista tapahtumaideaa.

– Lyhyessäkin ajassa voi saada paljon aikaan. Hyvä, jos teille jäi sellainen olo, että uskallan soittaa yrittäjäkaverille, jos saan jonkin hyvän idean, Savolainen kannusti.

Seuraava askel hankkeessa onkin miettiä, miten työpajan ideoita voisi hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla.

– Vaadittaisiin varmaankin erillinen hanke, jossa keskityttäisiin pelkästään toteuttamaan joku tässä työpajassa syntyneistä tapahtumaideoista. Siksi kehottaisin kaikkia kiinnostuneita alueen yrittäjiä ja toimijoita olemaan minuun yhteydessä, niin että voimme yhdessä suunnitella, miten asian kanssa edetään. Vaihtoehtoja on monia, mutta jokaisen onnistumisen edellytyksenä on, että paikalliset toimijat itse osallistuvat suunnitteluun ja toteuttamiseen, hankkeen projektipäällikkö Peter Källberg VASEKista kehottaa.

– Toivon mukaan vilkas matkailusesonki on alkamaisillaan, ja suurin osa yrittäjistä keskittyy päivittäiseen toimintaansa. Sen vuoksi infotilaisuuksiin ja työpajoihin tulee nyt pientä taukoa, ja jatkamme syksyllä uusin aihein. Toivottavasti pääsemme silloin myös näkemään fyysisesti, hän jatkaa.

 

 

Tagit: