Uutiset

Lisää lentoyhteyksiä tarvitaan, mutta lentämistä myös harkitaan tarkemmin

Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK toteutti syys-lokakuussa yhteistyössä Pohjanmaan kauppakamarin, Vaasan Yrittäjien sekä Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjien kanssa lentokyselyn. Kauppakamarin ja yrittäjäyhdistysten jäsenistä 290 vastasi kyselyyn.

VaasanLentoasema8 KatjaLosonen 2014

Kestävyys nousi voimakkaammin esille yrityksille suunnatun lentokyselyn vastauksissa

Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK toteutti syys-lokakuussa yhteistyössä Pohjanmaan kauppakamarin, Vaasan Yrittäjien sekä Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjien kanssa lentokyselyn. Kauppakamarin ja yrittäjäyhdistysten jäsenistä 290 vastasi kyselyyn.

Vastanneista yrityksistä 55 prosentilla on 1–10 työntekijää, 23 prosentilla oli 11–50 työntekijää, 9 prosentilla oli 51–100 työntekijää. Yli 100 työntekijää oli 13 prosentilla vastanneista yrityksistä.

VASEKilla lentoyhteyksien kehittämisestä vastaava projektipäällikkö Peter Källberg nostaa esille kolme tärkeää teemaa kyselyn tuloksista:

– Näemme selvästi, että liikematkailu on nyt taas lähtenyt liikkeelle. Tämä tarkoittaa sitä, että meillä on tällä hetkellä liian vähän kapasiteettia. Tukholman yhteyden saaminen takaisin, aamulento Helsingistä Vaasaan ja isommat koneet joillain Helsingin vuoroilla ovat niitä asioita, joita yritykset pitävät tärkeimpinä.

Teams ja vastuullisuus vaikuttavat siihen, ettei lentomatkustus palaa entisiin määriinsä

Vastanneista yrityksistä ainoastaan 2 prosentilla oli käytössä matkustukseen liittyviä rajoituksia. Kysymyksen ”Mitä rajoituksia teillä on tällä hetkellä yrityksessänne käytössä työmatkustamisessa?” avoimessa kohdassa (Muu rajoite, mikä) kommentoitiin, että matkustamista pyritään rajoittamaan myös vastuullisuustavoitteiden vuoksi. Aiemmin toteutetuissa lentokyselyissä vuonna 2020 tai 2021 vastuullisuusnäkökulma ei ole noussut esiin yhtä voimakkaasti.

Vastaajista 67 % arvioi, että heidän yrityksessään lentomatkustuksen määrä palaa samalle tasolle kuin ennen pandemiaa. Lähes puolet niistä, jotka arvioivat, että lentomatkustus ei palaa samalle tasolle kuin ennen pandemiaa, arvioi edelleen, että lentomatkustus jää 20–50 prosenttia pienemmäksi.

83 prosenttia kertoi syyksi lentomäärän pienenemiselle Teams-kokousten yleistymisen sekä 32 prosenttia sanoi yrityksen sisäisen matkustamisen vähenevän. Avoimissa vastauksissa tuotiin myös ympäristö- ja ilmastosyyt esille.

Tukholma toiveissa, myös Helsinkiin halutaan päästä paremmilla aikatauluilla

Vaasasta on tällä hetkellä kolme päivittäistä lentoa Vaasan ja Helsingin välillä. Vastaajista 55 % kokee, etteivät nykyiset lentoyhteydet vastaa yrityksen tarpeita. Vastaajia pyydettiin tarkentamaan toiveitaan ja avoimia vastauksia saatiinkin valtavasti. Ne noudattelevat hyvin pitkälti samaa kaavaa:

"Helsingistä pitäisi päästä aamulla Vaasaan niin, että kerkeäisi esim. klo 9 alkavaan kokoukseen.”
"Nykyiset yhteydet eivät palvele riittävällä tasolla jatkolentoja Eurooppaan. Erityisesti paluut ovat todella hankalia ja useimmiten edellyttävät joko pitkää vaihtoaikaa tai extrayöpymistä.”
”Det behövs en tidig ankomst till Vasa och en sen avfärd från Vasa.”
"Aamulle lisää lentoja sekä paluu Vaasaan noin klo 19”
"Toinen aamulento n klo 8-9 välillä Vaasasta, ja mielellään aamulento Vaasaan”
"Myöhäisempi aamulähtö ja aikaisempi yöpaluu”
"Den stora luckan mellan 17:45 och 01:05 skapar oftast stora väntetider i Helsingfors."

Tukholman yhteyden palautumista odotetaan siis tiiviisti. Vastaajien mukaan lennon Vaasasta Tukholmaan lähtöajan tulisi olla aamukuuden ja aamukahdeksan välillä (80 %). Paluulennon Tukholmasta Vaasaan tulisi vastaajien mielestä ajoittua klo 18 ja klo 20 välille (81 %).

Källberg kommentoi tuloksia ja työn jatkumista:

– Kyselyn tuloksia käytetään nyt tukena jatkuvasti käymissämme keskusteluissa lentoyhtiöiden kanssa. On tärkeää osoittaa, että se, mitä kerromme lentoyhtiöille Vaasan seudun yritysten tarpeista, ei ole vain olettamuksia, vaan perustuu tosiasioihin.

Tagit: