Kyrönmaan matkailualan yrittäjät solmivat kontakteja – yhteistyötä ja yritysryhmähankkeita
Kun Tykö-hankkeen projektipäällikkö Antti Alasaari toivoi tilaisuuden alussa ”paljon ja vilkasta keskustelua” ja ilta päättyy juuri siihen vilkkaaseen keskusteluun, voisi sanoa, että Matkailun kehittäminen Kyrönmaalla -info 7.6. oli onnistunut.
Kun Tykö-hankkeen projektipäällikkö Antti Alasaari toivoi tilaisuuden alussa ”paljon ja vilkasta keskustelua” ja ilta päättyy juuri siihen vilkkaaseen keskusteluun, voisi sanoa, että Matkailun kehittäminen Kyrönmaalla -info 7.6. oli onnistunut.
Tilaisuuden aluksi Alasaari ja Leader Yhyreksen toiminnanjohtaja Matti Jaskari kertoivat yritysryhmähankkeista ja siitä, mitä mahdollisuuksia ne tarjoavat yritysten kehittämiseen.
– Yritysryhmähankkeissa voi toteuttaa sekä kaikille tai osalle yrityksistä yhteisiä toimenpiteitä, mutta myös yrityskohtaisia toimenpiteitä. Matkailuyrityksillä on poikkeuksellisesti mahdollisuus toteuttaa myös markkinointia yrityskohtaisena toimenpiteenä, Alasaari kertoo.
– Yritysryhmähankkeiden tukitaso on 75 % ja sillä saa jo aika paljon aikaan. Leader Yhyreksen hallitus päättää tuettavista hankkeista ja varmasti löytyy rahoitus, jos matkailun yritysryhmähankkeita käynnistyy Kyrönmaalle, Jaskari vakuuttaa.
Matkailualan projektipäällikkö Peter Källberg (kuvassa oikealla) kertoi VASEKin hallinnoimasta Archipelago Attractions -yritysryhmähankkeesta, jossa mukana ovat yritykset Kalle’s Inn, AWAY Tourism, Qvarken Boat Charter ja Kvarken Nature and Fishing Tours.
Hankkeen puitteissa on tuotettu agenttimanuaali matkanjärjestäjien käyttöön, järjestetty esittelymatkoja testiryhmille ja jälleenmyyjille, laadittu markkinointimateriaaleja sekä yhteisesti että yrityskohtaisesti sekä tehty messumatkoja.
– Täytyy kuitenkin olla kärsivällinen ja muistaa se, että näkyviä tuloksia hankkeen toimenpiteistä ei tule ihan heti vaan työ on pitkäjänteistä. Liian kärsimätön ei saa olla, vaan esimerkiksi kaikkien hankintojen kilpailutukset on muistettava hoitaa asianmukaisesti, Källberg kertoo.
Hän on tyytyväinen hankkeen menestykseen, sillä yritysten luomat tuotepaketit ovat saaneet hyvän vastaanoton ja ensimmäiset sopimukset matkanjärjestäjien kanssa on jo solmittu:
– Vaikka välillä on vaikea saada yhteisiä kokouksia sopimaan kaikkien osapuolten kiireisiin aikatauluihin, on me-henki ja sitoutuminen yhdessä tekemiseen ollut todella hienoa. Yritysryhmähanke vaatii juuri sitoutumista ja kärsivällisyyttä.
Erkki Laakso (kuvassa oikealla) kertoi yrittäjille VisitVaasan toiminnasta ja kannusti yrittäjiä ottamaan aktiivisesti yhteyttä VisitVaasaan, jotta eri palveluiden ja tapahtumien näkyvyys voidaan maksimoida.
– Online-myyntimme pyörii vuorokauden ympäri. Yrittäjän ei tarvitse kuin ilmoittaa meille tarjolla olevasta kapasiteetista ja me välitämme niin majoitukset, mökit kuin ohjelmapalvelutkin. Ja toki yrittäjä voi myös itse myydä suoraan asiakkaalle, ei tarvitse ohjata Online-järjestelmään. Vuosimaksu on 99 euroa ja 13 %:n provision otamme järjestelmässä tehdyistä ostoista, Laakso kertoo ja lupaa samaan hengenvetoon yrittäjille vuoden kokeilun ilman vuosimaksua.
– Hyvät kuvat ja mielenkiintoiset tarinat luovat sitä matkailuinnostusta, eli niihin kannattaa panostaa. Tällä hetkellä kovin kysyntä on koululaisryhmille soveltuvista aktiviteeteistä, joiden sesonki on siinä ennen varsinaisen kesäsesongin käynnistymistä, Laakso muistuttaa lopuksi.
Tilaisuuden päätteeksi mukana olleet yrittäjät esittelivät itsensä ja yrityksensä palvelut sekä tulevaisuuden tarpeensa. Saman tien näistä esittelyistä bongattiin yhteistyömahdollisuuksia ja vilkas keskustelu alkoi. Mikäli yritysryhmähanketta ei synny, syntyi ainakin yhteistyötä seudun matkailuyritysten välillä!
Keskusteluja käytiin vilkkaasti.