Kassan pohja häämöttää, miten korjata tilanne? – Yritysneuvojan 10 neuvoa
Erityisesti tämän kevään poikkeusolosuhteet ovat vieneet monen yrityksen vaikeuksiin, mutta vastaavanlainen tilanne voi käydä yritykselle myös niin sanotusti normaaliolosuhteissa. Jos kassan pohja häämöttää ja yrityksellä on likvidiongelmia, mitkä ovat parhaat keinot korjata tilanne?
Erityisesti tämän kevään, kesän sekä syksyn poikkeusolosuhteet ovat vieneet monen yrityksen vaikeuksiin, mutta vastaavanlainen tilanne voi käydä yritykselle myös niin sanotusti normaaliolosuhteissa.
Jos kassan pohja häämöttää ja yrityksellä on likvidiongelmia, mitkä ovat parhaat keinot korjata tilanne?
– Tärkeintä on tehdä heti jotain, eikä jäädä odottelemaan, että ihme tapahtuisi. Mutta ei myöskään kannata tehdä hätiköityjä päätöksiä, yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl muistuttaa ja listaa parhaat neuvonsa:
- Akuutissa kassakriisissä kannattaa aina ensimmäisenä ottaa yhteyttä omaan pankkiin. Pankki voi esimerkiksi antaa pidennystä luottojen takaisinmaksuaikoihin.
- Seuraa huolellisesti osto- ja myyntireskontraa ja tee realistinen kassavirtaennuste. Nyt on ehdottomasti varmistettava, että kaikki vanhat saatavat saadaan perittyä. Pyydä tilitoimistoltasi raportti yrityksen tilanteesta. Huolelliseen seurantaan tarvitaan ehdottomasti kuukausittaista raporttia.
- Jos laskuja on pinossa, mutta tarvitset lisää maksuaikaa, ota yhteyttä tavarantoimittajiin ja muihin laskuttajiin ja keskustele maksusuunnitelmasta. Olisiko maksuaikojen pidentäminen mahdollista? Ole avoin ja rehellinen ja kerro tavarantoimittajille tilanteestasi. Kysy mahdollisuudesta saada määräaikaisia hinnanalennuksia.
- Kilpailuta hankinnat ja tavarantoimittajat. Pitkäaikaiset toimitussuhteet ovat aina arvokkaita, mutta vaikeaa kassatilannettasi hyödyttää enemmän se, jos saat tarvitsemasi tavarat, raaka-aineet tai muut tarvikkeet edullisemmin. Kilpailuttamalla säännöllisesti pysyt selvillä siitä, mikä on hintataso ja voit sen jälkeen tehdä päätöksiä.
- Karsi heti kaikki tarpeettomat kustannukset. Käy jokainen kulu ja tilaus läpi ja mieti onko mahdollista selvitä ilman niitä eli ovatko ne yrityksen tämänhetkisen toiminnan kannalta varmasti oleellisia? Palveluja ja tilauksia voi laittaa tauolle, ja ottaa ne taas uudestaan käyttöön, kun tilanne on parempi.
- Selvitä mikä on varastosi tilanne. Varaston arvo ei saa olla suurempi kuin yrityksen liikevaihto. Mieti ensi tilassa, miten varaston kiertoa olisi mahdollista nopeuttaa ja siten pienentää varastoa. Alennusmyyntikampanja kenties? Jos tavara meinaa jäädä hyllyyn, kannattaa se ennemmin myydä pois, vaikka vain pienellä katteella, kuin jättää hyllyyn seisomaan.
- Toimiiko yrityksesi vuokralla? Jos vuokra on merkittävä osa yrityksesi kulurakennetta, kannattaa olla yhteydessä vuokranantajaan. Olisiko väliaikainen vuokranalennus mahdollista?
- Jos työnvoimaresurssien tarve on yrityksessä väliaikaisesti tai kokonaan alentunut, on mietittävä henkilökunnan lomauttamista. Osaava työvoima on tärkeää yritykselle, mutta yrityksen heikentynyttä maksukykyä on paikattava vakinaisen henkilöstön lomautuksilla. Koeajalla olevien työntekijöiden työsuhde on purettava heti, määräaikaisia työsuhteita ei jatketa.
- Panosta suurimpiin asiakkaisiin, tarjoa heille aktiivisesti uutta ja enemmän. Ole sinnikäs myyjä ja tehokas markkinoija. Onhan asiakasrekisterisi kunnossa, jotta tiedät asiakkaidesi aiemmat tilaukset ja tarpeet? Kohdista markkinointia sen mukaisesti.
- Älä jää yksin! Vaikeassa tilanteessa puolueettomasta keskustelukumppanista on suuri apu. Varaa yritysneuvojalta aika, niin voitte yhdessä käydä läpi yrityksen tilannetta ja miettiä oikeita ratkaisuja.
- Webinaari 1.12.2020: Kassanpohja häämöttää, miten korjata tilanne?
(alkuperäinen julkaisu 27.4.2020)