Uutiset

Isossakyrössä syvennyttiin yrittäjän sopimusriskeihin

20.9.2018
-

Neuvoja yrittäjyyteen ja kuppi kahvia -tapahtumasarja jatkui Isossakyrössä kahvikupillisen jälkeen hieman pelottavallakin asialla. EY:n lakimies Joe Gummerus listasi neuvonsa sopimusperäisten riskien minimoimiseksi:

GummerusNeuvoja yrittäjyyteen ja kuppi kahvia -tapahtumasarja jatkui Isossakyrössä kahvikupillisen jälkeen hieman pelottavallakin asialla. EY:n lakimies Joe Gummerus listasi neuvonsa sopimusperäisten riskien minimoimiseksi:

– Yrittäjä ei tarvitse liiketaloudellisten riskien lisäksi enää sopimusperäisiä riskejä toimintaansa. Hyvä sopimus minimoi liiketaloudelliset riskit, joten kannattaa panostaa sopimusten suunnitteluun ja valmisteluun.

Suomessa on sopimusten muotovapaus, myös suulliset sopimukset pätevät. Ongelmana on suullisten sopimusten todistelu.

– Jos sovit jotain suullisesti, vahvista sovitut asiat vaikkapa sähköpostilla. ”Olihan se näin, kun sovittiin?”, Gummerus neuvoi ja jatkoi:

– Sopimus syntyy, kun tarjouksen saanut vastaa hyväksyvästi tarjoukseen. Muista aina merkitä antamiisi tarjouksiin voimassaoloaika!

Gummerus neuvoo säilyttämään huolellisesti kaiken sopimuksiin liittyvän dokumentaation ja sähköpostinvaihdon:

– Omat sopimusmallit on päivitettävä ja pidettävä ajan tasalla. Kannattaa käyttää asiantuntijaa apuna, jotta niihin ei jää tulkinnanvaraisuuksia. Sopimuksissa on oltava selkeästi merkittynä voimassaoloajat, mahdolliset sopimussakot ja vastuukysymykset sekä välillisistä että välittömistä vahingoista.

Gummeruksen mukaan yleisin riidanaihe sopimuksissa on epäselvä toimitussisältö eli mistä oikein on sovittu, mitä sopimus sisältää ja mitä ei? Sopimuksissa on oltava selvästi merkittynä takuumääräykset ja se mitä takuu konkreettisesti sisältää. Liian pitkiä takuuaikoja ei kannata antaa. Reklamaatiotilanteissa Gummerus ohjeistaa olemaan hätiköimättä:

– Älä tee asiakkaalle hätiköityjä lupauksia, mutta vastaa aina reklamaatioihin. Säilytä kaikki dokumentaatio!

Gummerus neuvoo olemaan sopimusasioissa mahdollisimman avoin ja välttämään taktikointia ja pelailua:

– Anna aina realistiset tarjoukset niin hinnan, aikataulujen ja sisältöjenkin osalta. Arvioi aina sopimuksen kriittisyys liiketoiminnalle. Jos tehtävä sopimus epäonnistuessaan on todella kriittinen, on sopimuksiin paneuduttava todella huolella, Gummerus toteaa ja mainitsee esimerkkinä verkkokaupan verkkokauppasovelluksen, joka toimimattomana halvaannuttaa koko yrityksen myynnin.

RoukusIllan toisena puheenvuorona kuultiin Kim Roukuksen, Roukus Oy johdatus digitaaliseen markkinointiin.

– Aina kysytään, onko yrityksen ihan pakko olla sosiaalisessa mediassa mukana. No ei ole mikään pakko, mutta onhan siellä ihan valtavat mahdollisuudet maksuttomaan markkinointiin. Some-palveluissa ihmiset jakavat niin paljon tietoa itsestään ja kiinnostuksenkohteistaan, että mainostamisen tarkka kohdistaminen oikeille kohderyhmille on helppoa.

Roukus vakuuttaa, että henkilöt ovat aina kiinnostavampia kuin kasvottomat yritykset. Hän kannustaakin itse ryhtymään vaikuttajaksi ja tuomaan sisällöillä lisäarvoa ihmisille. Hän kannustaa valitsemaan itselleen luontevimmat some-kanavat, mutta muistuttaa:

– Kaikki kanavat sopivat alalle kuin alalle, kunhan käyttää kanavaa oikein. Silloin sisältö voi olla hieman poikkeavaakin, ehkä siitä syntyy vau-efekti.

Kankaanpaa
Isonkyrön kunnanjohtaja Tero Kankaanpää kertoi tehneensä lukuisia yritysvierailuja isokyröläisiin yrityksiin ja lupasi jatkaa yritysvierailuja jatkossakin. Kankaanpää kertoi kunnan olevan erittäin tyytyväinen VASEKin toimintaan ja onnitteli 15-vuotisen taipaleen johdosta.

LehtonenIsonkyrön yrittäjien puheenjohtaja Jussi Lehtonen kiitteli myös VASEKia hyvästä yhteistyöstä ja kertoi homman jatkuvan edelleen. Hän toivotti kaikki läsnä olleet yrittäjät mukaan Isonkyrön Yrittäjien toimintaan.

 

[contact_member,name=Antti Alasaari,id=10,details=Name]

[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name]