Uutiset

”Haasteita kyllä, mutta ihan varmasti mahdollisuuksia” - Pohjoismainen akkuvierailu Vaasassa

10.10.2024
-

Neljäs pohjoismainen akkuvierailu keräsi 1.-2.10. Vaasaan alan asiantuntijat ja innovaattorit keskustelemaan vihreästä siirtymästä Pohjoismaissa.

IMG 1220

 

Ilkka Homanen Business Finlandilta kiteytti päivän tunnelmat jo heti aamupäivällä toteamalla, että haasteita on kyllä, mutta mahdollisuuksia löytyy ihan varmasti. Hänen mukaansa sähköistäminen on tie eteenpäin.

Benedicte Fasmer Waaler, Innovations Norway lisäsi, että Pohjoismailla on erittäin vahvat peruslähtökohdat akkualan arvoketjussa.

Ensimmäisen päivän suurin kysymys koski Pohjoismaita ja giga-tehtaita. Ovatko ne unelmia vai todellisuutta. Päivän ensimmäisessä paneelikeskustelussa korostettiin kestävyyden merkitystä. Tor Stendahl, FREYR Battery totesi, että on tärkeää, että akut – sekä niiden metallit että muut materiaalit – pystytään myös kierrättämään Euroopassa. Paneelissa todettiin myös, että sääntely, joka toimii ja auttaa meitä saavuttamaan omavaraisuuden Euroopassa, on hyvää sääntelyä.

IMG 1222

Jyrki Alkio työ- ja elinkeinoministeriöstä kommentoi Suomen akkuklusterin rakentamista ja totesi, että kansallisen akkutyön keskeiset löydökset voidaan tiivistää kolmeen sanaan: taidot, vastuu ja kilpailukyky.

– Tulevaisuus näyttää valoisalta, ja se on jotain, mitä voimme rakentaa yhdessä.

Päivän toisessa paneelissa käsiteltiin ulkomaisia investointeja ja koko arvoketjun mahdollisuuksia. Paneelissa keskusteltiin paljon Kiinasta.

– Vaikka tekisimme kaiken oikein, emme voi voittaa Kiinaa, joka on nopeasti nousemassa johtavaksi innovaattoriksi kehittyneissä teknologioissa, Jarkko Vesa totesi paneelin avauspuheenvuorossa.

IMG20241002111242

Jenni Bäck, CNGR Finland painotti paikallisen yhteistyön tärkeyttä:

– Paras osaaminen ja paikallinen yhteistyö ovat tarpeen kilpailukyvyn säilyttämiseksi markkinoilla.

Toisen päivän ohjelma syventyi akkujen käyttöönottoon ja niiden rooliin vihreässä siirtymässä merenkulun ja työkoneiden alalla. Keskusteluissa korostettiin sähköistämisen ja akkuratkaisujen nopeaa kehitystä merenkulun logistiikassa ja kuljetuksessa sekä paikallisella että globaalilla tasolla.

Rauma Marine Constructionsin Teemu Kyläkallio totesikin, että merenkulun vihreiden käytävien rakentamiseen tarvitaan useiden yritysten yhteistyötä. 

Työkoneklusterin osalta keskusteltiin kehitystrendeistä sekä teollisuuden että valmistuksen näkökulmista. Puheenvuoroissa nostettiin esiin akkujen turvallisuus ja luotettavuus keskeisinä painopistealueina.

Paneelissa käsiteltiin myös sähköajoneuvojen markkinatilannetta, viitaten siihen, että sähköajoneuvojen myynnin kasvu ei ole ollut sitä luokkaa mitä olisi voinut odottaa. Juuso Kelkka, Ioncor, vastasi tähän, että vaikka sähköajoneuvot ovat suuria investointeja, jotka saavat yksityiset kuluttajat epäröimään, työkoneiden sähköistäminen on välttämätöntä hallituksen sääntelyn vuoksi.

 

Tapahtuman järjestäjinä toimivat GigaVaasa-tiimi (VASEK, Teknologiakeskus Merinova Oy, Vaasan kaupunki, Vaasa Facilita) yhteistyössä Business Finlandin, Business Swedenin, Innovation Norwayn ja Nordic Innovationin kanssa.
Tagit: