Bothnian Coastal Route -hanke debytoi Pohjois-Euroopan suurimmassa matkailualan tapahtumassa
Bothnian Coastal Route -hanke, joka käsittää 13 matkakohdetta Perämeren rannikolla ja Merenkurkun molemmin puolin, osallistuu 8–10 tärkeään, matkanjärjestäjille suunnattuun eurooppalaiseen markkinointitapahtumaan vuonna 2024. Ensimmäisenä on Matka Workshop Day Helsingissä tammikuussa.
Bothnian Coastal Route -hanke, joka käsittää 13 matkakohdetta Perämeren rannikolla ja Merenkurkun molemmin puolin, osallistuu 8–10 tärkeään, matkanjärjestäjille suunnattuun eurooppalaiseen markkinointitapahtumaan vuonna 2024. Ensimmäisenä on Matka Workshop Day Helsingissä tammikuussa.
Eksklusiivisia tutustumisia ja lehdistökiertueita
Hanke järjestää ennen matkamessuja ja niiden yhteydessä kuudelle matkanjärjestäjälle tutustumiskiertueen, joka kattaa rannikkoreitin pohjoisosan: Luulajan, Tornio-Haaparannan, Kemin ja Oulun. Matkamessujen jälkeen hanke isännöi lehdistömatkaa, jossa seitsemälle eri matkailumedialle esitellään rannikkoreitin eteläosaa: Kalajokea, Kokkolaa, Vaasaa, Uumajaa ja Skellefteåta.
Innovatiivinen B2B-matkansuunnittelutyökalu
Hanke lanseeraa myös Helsingin matkamessujen yhteydessä täysin uuden verkkopohjaisen ”B2B-matkansuunnittelutyökalun”. Tämän työkalun tarkoituksena on auttaa eurooppalaisia matkanjärjestäjiä löytämään ja räätälöimään huolella valikoituja matkoja alueelle. Työkalu tarjoaa yksityiskohtaista tietoa paikallisen matkailualan palveluista ja palveluntuottajista, minkä lisäksi matkat näkyvät myös Google Mapsissa.
– Eurooppalaiset matkailualan toimijat voivat tutustua valmiiksi suunniteltuihin matkoihin tai räätälöidä ne tarpeidensa mukaan suodattamalla alueella saatavilla olevat palvelut ja tuotteet, kertoo Visit Umeån Erja Back.
Innovatiivisten ominaisuuksiensa ansiosta tämä työkalu parantaa Bothnian Coastal Route -reitin paikallisten matkailualan toimijoiden ja matkanjärjestäjien yhteyksiä.
– Olemme Suomessa pystyneet integroimaan Visit Finlandin DataHub-tietokannan verkkosivustomme kanssa, mikä lisää matkailualan toimijoidemme näkyvyyttä. Jotkin tuotteet täytyy tietenkin lisätä manuaalisesti, mutta merkittävä osa on peräisin DataHubista, selittää BusinessOulun projektipäällikkö Sari Kasvi.
Pohjoismaisten tuotteiden kasvava kysyntä
Bothnian Coastal Route pyrkii luomaan yhteisen matkakohteen, joka pääsee tulevaisuudessa eurooppalaisten matkailijoiden ”bucket listalle”. Tämä yhteishanke osuu otolliseen aikaan, vastaten kestävän matkailun kasvavaan, ympärivuotiseen kysyntään Pohjoismaissa.
– Pohjoisen Suomen ja Ruotsin luonnollinen rannikkoreitti, joka yhdistää kaksi maata Merenkurkun ylitse, tarjoaa rikkaan yhdistelmän luonto- ja kulttuurielämyksiä. Pyrimme houkuttelemaan matkailijoita tutustumaan rannikkonähtävyyksiin tarjoamalla monipuolisen valikoiman kestäviä tuotteita, jotka ovat ihanteellisia Fly&Drive-konsepteille, kertoo Marianne Sjöström, Merenkurkun neuvoston hankejohtaja.
Bothnian Coastal Route -hanke, mukaan lukien pohjoisen Suomen ja Ruotsin matkakohteet, pyrkii lisäämään tunnettuutta Perämeren ympäri ja Merenkurkun poikki kulkevasta rannikkoreitistä houkuttelevana matkareittinä sekä ulkomaisten vierailijoiden että paikallisen väestön keskuudessa. Lue lisää Bothnian Coastal Route -hankkeesta.