Uutiset

Asukas on paras paikan markkinoija

7.11.2019
-

Olet varmasti huomannut Vaasan ja koko seudun tuoreen markkinointikampanjan ”Elämän kuuluukin olla helppoa.” Vaasalaisaloite keräsi alle viikossa 2 000 nimeä, ja Joonaksen videot Vaasankadulta ovat saaneet hienosti huomiota. Minulla on ollut ilo olla tekemässä tätä tunteitakin herättävää kampanjaa, ja olen seurannut siitä kirvonnutta keskustelua, niin positiivista kuin kriittistäkin.

HelppoelamaOlet varmasti huomannut Vaasan ja koko seudun tuoreen markkinointikampanjan ”Elämän kuuluukin olla helppoa.”  Vaasalaisaloite keräsi alle viikossa 2 000 nimeä, ja Joonaksen videot Vaasankadulta ovat saaneet hienosti huomiota. Minulla on ollut ilo olla tekemässä tätä tunteitakin herättävää kampanjaa, ja olen seurannut siitä kirvonnutta keskustelua, niin positiivista kuin kriittistäkin.

Yleisestihän sanotaan, että markkinointi, joka ei herätä keskustelua, on epäonnistunut. Tämä on mielestäni totta. Jokainen katsoo asioita omasta näkökulmastaan, ja se on ymmärrettävää. Yksi kritiikin kohde Vaasan kampanjassa on ollut se, että miksi kaupunki satsaa moiseen, kun rahakirstun pohja näkyy. Minä käännän asian toisinpäin. Eikö juuri silloin pidä panostaa markkinointiin, kun myynti sakkaa? Uusien veronmaksajien saaminen seudulle on erittäin tärkeää vetovoimaisuuden säilyttämiseksi. Vaasa ei halua olla se paikka, jossa viimeinen sammuttaa valot. 

Mari Kattelus

Tämän päivän paikan markkinointi on vaikea laji. Kyse ei ole pikajuoksusta, vaan sitä kuvaa parhaiten maratonjuoksu. Markkinointi on pitkäjänteistä työtä ja mielikuvien muuttamista haluttuun suuntaan. Ihmiset luovat oman käsityksensä jostain paikasta monen asian summasta: omista kokemuksistaan, kuulemistaan jutuista ja huhuista, kaupunkiin kohdistuvasta uutisoinnista, talouden tilasta, kaupungin investointitahdista. Vain muutaman mainitakseni. Oma mielikuva on piirtynyt syvälle ja sen muuttaminen on vaikeaa, mutta ei suinkaan mahdotonta.

Olen aina ollut vahvasti sitä mieltä, että parhaimpia markkinoijia kaupungille ja seudulle ovat sen asukkaat. Jos asukkaat ovat ylpeitä omasta kotiseudustaan, on se tehokkainta kaupungin imagon parantamista ja ylläpitämistä. Vaikka me suomalaiset olemme huonoja kehumaan mitään, ehdottaisinkin pientä asennemuutosta tähän liittyen. Ikuisten vikojen etsimisen sijaan voisimme kehua kotiseutuamme aina, kun siihen on aihetta ja mahdollisuus. Ja toden totta, niitä aiheita takuulla löytyy! Sen ei tarvitse olla mitään markkinointijargonia. Siihen riittää esimerkiksi somepäivitys mökiltä auringonlaskun aikaan tai kuva lasten leikkimisestä Onkilahden leikkipuistossa. Tai ihana tunnelmakuva Stundarsin joulumarkkinoilta. WAU, sanon minä!  

Ollaan ylpeitä Vaasasta ja koko seudusta. Meillä on oikeasti tosi moni asia täällä erittäin hyvin. Joskus tekee hyvää käydä hieman kauempana ja tutustua eri paikkoihin. Vain silloin ymmärtää, miten ihmiset muualla elävät ja miten erilaisissa ympäristöissä he asuvatkaan. On paikkoja – ja sitten on Vaasa!

Mari Kattelus toimii Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKilla markkinointipäällikkönä ja tekee intohimoisesti työtä Vaasan seudun imagon eteen.

Kolumni julkaistu Vaasa Insiderissä 6.11.2019.

 

Tagit: