Tiedotteet

Yhteistyöllä paremmat edellytykset Merenkurkun matkailuelinkeinolle

Destination Kvarken -hanke, joka Merenkurkun alueella tuo yhteen nelisenkymmentä vientikypsää matkailuyritystä ja seitsemän matkailuorganisaatiota, on jo johtanut konkreettisiin tuloksiin.

Svedjehamn8 KatjaLosonen 2014Destination Kvarken -hanke, joka Merenkurkun alueella tuo yhteen nelisenkymmentä vientikypsää matkailuyritystä ja seitsemän matkailuorganisaatiota, on jo johtanut konkreettisiin tuloksiin.

– Lähestymme pääasiassa saksankielisten markkinoiden matkanjärjestäjiä ja matkailualan viestimiä. Autamme tällä tavoin matkailuelinkeinon pk-yrityksiä saavuttamaan uusia vientimarkkinoita, ja tarkoituksenamme on pitkällä aikavälillä lisätä Merenkurkun alueen matkailijamääriä kohdemarkkinoilta, kertoo Merenkurkun neuvoston hankejohtaja Marianne Sjöström.

Hankkeessa on luotu matkanjärjestäjille suunnattu verkkosivusto, joille lisätään seuraavaksi nk. sisältöpankki (contentbank), jossa on mainonnallisia kuvia, videoita ja lyhyitä artikkeleita. Ammattimaista ja markkinoiden mallin mukaista tuotemanuaalia laaditaan parhaillaan yhteistyössä saksalaisagentin kanssa. Sivustolla ja manuaalissa esitellään hankkeeseen osallistuvien yritysten tuotteita, aluetta ja matkakohteita.

– Tuotemanuaali ja nettisivut toimivat ensisijaisesti matkanjärjestäjien työkaluina, ja niitä hyödynnetään myös matkanjärjestäjille kohdistetussa tehostetussa myyntityössä talven ja kevään aikana, Sjöström jatkaa.

Matkanjärjestäjien kanssa on jo pidetty myyntitapaamisia. Visit Umeån Erja Back ja Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin Peter Källberg toteavat, että kysyntä on lisääntynyt huomattavasti.

– Matkanjärjestäjät arvostavat kaiken tiedon kokoamista yhteen manuaaliin, sillä se helpottaa kokonaisuuden
hahmottamista ja heidän myyntityötään.

– Useat matkanjärjestäjät ovat lisänneet alueen tarjontaansa, lähinnä saksankielisissä maissa, kertoo Andreas Olsson, Höga Kusten Destinationsutvecklingistä. Esimerkkinä voidaan mainita Norway ProTravel, Wikinger Reisen ja Nordic Holidays Saksasta sekä Sveitsiläinen Glur Reisen.

– Uusimpana Italiassa Pohjoismaiden markkinoiden johtava matkanjärjestäjä Giver Viaggi sisällytti alueemme kesän 2020 tuotetarjontaansa. On erittäin myönteistä, että alueemme on herättänyt huomiota myös italialaismarkkinoilla ja että työmme on kantanut hedelmää näin nopeasti, Sjöström sanoo.

Hankkeeseen osallistuvat yritykset ovat kuluneen puolen vuoden aikana voineet tutustua toisiinsa ja osallistua osaamista kerryttäviin seminaareihin, joissa on käsitelty esimerkiksi tuotteiden mukauttamista kohderyhmää varten. Myös Vaasan Hanken Svenska handelshögskolan edistää hanketta tutkimus- ja kehittämistyöllään, joka painottuu yritysten osaamisen
lisäämiseen ja kehitysmahdollisuuksiin analysoimalla mm. liiketoiminnan ja matkakohteiden kehitystrendejä ja big dataa. Lisäksi yritysten digitaalisesta kypsyydestä on tehty kartoitus digitalisaation vahvistamiseksi.

Hanke jatkuu kesään 2021 saakka ja sen yhteistyön perustan muodostaa kahden valtion alue, jota yhdistää lyhyt laivayhteys. Esimerkiksi alueella sijaitseva Unescon maailmanperintöalue Korkea Rannikko/Merenkurkun saaristo on yksi hankkeen merkittäviä myyntivaltteja. Hankkeen päärahoittajana on Interreg Botnia-Atlantica ja markkinointinimenä käytetään Kvarken Destinations.

Tagit: