Vaasa vaatii: Vaasankadut on vaasalaistettava
Vaasassa on laitettu huolestuneina merkille, että eri puolilla Suomea - ja jopa maailmaa - sijaitsevat Vaasankadut eivät muistuta juuri lainkaan aitoa Vaasaa. Vaasankaduilta puuttuvat niin merinäköala, Strömsö kuin maailmanperintökohdekin. Edes aurinkoisten päivien määrä ei vastaa Vaasan tasoa.
Vaasassa on laitettu huolestuneina merkille, että eri puolilla Suomea - ja jopa maailmaa - sijaitsevat Vaasankadut eivät muistuta juuri lainkaan aitoa Vaasaa. Vaasankaduilta puuttuvat niin merinäköala, Strömsö kuin maailmanperintökohdekin. Edes aurinkoisten päivien määrä ei vastaa Vaasan tasoa.
– Tästä havainnosta lähti ajatus siitä, että meidän vaasalaisten on tehtävä asialle jotain. Esimerkiksi Helsingin Vaasankadun vuokrat ovat karanneet jo kauas hyvästä vaasalaisesta perustasosta, Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin markkinointipäällikkö Mari Kattelus sanoo.
Vaasa onkin nyt julkaissut aloitteen, jossa vaaditaan, että Vaasankatujen olosuhteita kehitetään vastaamaan vaasalaisuuden kriteeristöä tai vaihtoehtoisesti kadun nimi muutetaan. Aloitteen ensimmäinen allekirjoittaja on kaupunginjohtaja Tomas Häyry.
– Nyt on aika toimia, sillä vaakalaudalla on koko Vaasan seudun maine helpon elämän tyyssijana. Kaikki vaasalaiset ja vaasanmieliset, allekirjoittakaa tämä aloite, jonka avulla vaadimme kaupunkeja vaasalaistamaan omat Vaasankatunsa päästä päähän! Häyry vaatii aloitteessa.
Aloitteen voi allekirjoittaa osoitteessa vaasalaisaloite.fi.
– Kampanja on meidän kaikkien yhteinen, joten toivoimme, että kaikki vaasalaiset ja Vaasan seudulla asuvat lähtevät mukaan tekemään tekemään Vaasaa tunnetuksi. Aloitteen avulla saamme nostettua Vaasan ja seudun positiivisia puolia esiin, ja tähän tarvitaan kaikkien panosta, Vaasan kaupungin viestintäpäällikkö Leena Forsén kertoo.
– Mikäli saamme adressiin 2000 allekirjoitusta, järjestämme Vaasan torilla tillimakaronijuhlat kaikille vaasalaisille, Kattelus lupaa.
Adressi aloittaa vetovoimakampanjan
Vaasalaisaloite on osa Vaasan seudun vetovoimakampanjaa, jonka tavoitteena on lisätä Vaasan houkuttelevuutta ja tunnettuutta muualla Suomessa. Vastikään julkaistun imagotutkimuksen mukaan vain joka kymmenes suomalainen kokee tuntevansa Vaasan hyvin.
– Vaasassa on moni asia todella hyvin. Uskomme, että esimerkiksi kiinnostavat työpaikat ja asuntojen saatavuus, lyhyet etäisyydet, sekä ainutlaatuinen luonto ja meren läheisyys tekevät elämästä vähän helpompaa kuin suurissa kasvukeskuksissa. Olemme myös aidosti ylpeitä Vaasasta ja vaasalaisesta elämäntyylistä -täällä kaikki menee kuin kaupungissa sijaistevassa Strömsössä. Siksi kampanjan sloganiksi valikoitui “Koska elämän kuuluukin olla helppoa.”, Forsén kertoo.
Kampanja jatkuu maksetun mainonnan keinoin lokakuun lopulta marraskuun loppuun muun muassa valtakunnallisessa radiossa sekä Vaasan seudun ulkopuolisissa kaupungeissa asuville nuorille aikuisille kohdennetussa digimainonnassa.
– Ensi vuonna jatkamme kampanjaa vahvalla rekrytointikärjellä yhdessä yritysten ja muiden toimijoiden kanssa, ja se toivottavasti näkyy avointen työpaikkojen hakijamäärien kasvuna ja parantaa työvoiman saantia seudulla, Kattelus kertoo tulevasta.