Tiedotteet

Uusia yrityksiä perustetaan jo vilkkaammin kuin ennen koronaa – Vaasan seudulla jopa ennätystahtia

Uusia yrityksiä syntyi Suomen Uusyrityskeskusten kautta tammi-kesäkuun aikana kolmannes enemmän kuin vuonna 2020 ja pari prosenttia enemmän kuin ennen koronaa, vuonna 2019, vastaavalla ajanjaksolla. Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian avulla Vaasan seudulle syntyi 113 yritystä, mikä on lähes 50 prosenttia enemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla viime vuonna, jolloin yrityksiä perustettiin 76. Vuoden 2019 vertailujaksoon verrattuna kasvu on samaa kahden prosentin luokkaa, kuin muuallakin Suomessa.

T005465 web

Startian johtajan Tommi Virkaman mukaan yritysneuvonnassa on huomattu, että moni on nyt lähtenyt toteuttamaan ehkä jo pidempäänkin mietinnässä ollutta liikeideaa.

– Moni kokeilee yritysideaansa ensin osa-aikaisena yrittäjänä työnsä ohessa. Lisäksi moni asiakkaistamme tekee yrittäjämäisesti töitä laskutuspalvelun kautta, ja ne eivät näy perustettujen yrittäjien määrässä, sillä heillä ei ole Y-tunnusta. Uusien yritysten perustannassa ollaan kuitenkin tällä hetkellä ennätysvuoden lukemissa, jos Startian vuosi jatkuu samaan tahtiin, hän toteaa.

Yrittäjyys houkuttelee eri puolilla maata

Yrittäjyysinto on kasvanut tasaisesti eri puolilla Suomea. Uusyrityskeskusten tarjoaman maksuttoman yritysneuvonnan avulla perustettiin tammi-kesäkuun aikana yhteensä 3 420 uutta yritystä. Tämä on 34 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 vertailujaksolla ja kaksi prosenttia enemmän kuin ennen koronaa, vuoden 2019 vertailujaksolla.

Kaksi kolmannesta (67 %) yritysneuvonnassa käyneistä 5 117 asiakkaasta perusti yrityksen. Yleensä noin puolet neuvontaan tulevista asiakkaista päätyy yrittäjiksi.

– Yrittäjyys houkuttelee nyt enemmän kuin ennen. Ja koska aiempaa suurempi osuus neuvontaan tulleista asiakkaista on perustanut yrityksen, niin yrittäjyysinto on myös konkretisoitunut yrittäjyydeksi. Se on äärimmäisen hyvä uutinen tässä ajassa, jossa korona vieläkin kurittaa yrityksiä ja maamme taloutta, iloitsee Suomen Uusyrityskeskukset ry:n puheenjohtaja Anssi Kujala.

Tagit: