Kuntamarkkinoinnin SM-kisojen voitto Vaasaan
Vaasan kaupunki ja Vaasanseudun Kehitys VASEK Oy voittivat Kuntamarkkinoinnin SM-kisat valtakunnallisella Maailman onnellisin ihminen -kampanjallaan ja sitä seuranneella rektytointikampanjalla.
Onnellisten ihmisten tarinat ja työnantajakampanja vakuuttivat tuomariston
Vaasan kaupunki ja Vaasanseudun Kehitys VASEK Oy voittivat Kuntamarkkinoinnin SM-kisat valtakunnallisella Maailman onnellisin ihminen -kampanjallaan ja sitä seuranneella rektytointikampanjalla.
– Tuomaristo arvosti Vaasan kampanjassa monen tasoiseen strategiaan vahvasti kytkeytyvää hyvää mieltä, joka sopii hienosti aikaansa, ja tavoitti kohderyhmänsä monipuolisin keinoin ja yhteistyöllä. Vaasan hyvänmielen kampanja on osoitus onnistuneen kuntamarkkinoin vaikutuksesta kaupungin elinvoimaan ja houkuttelevuuteen, toteaa Kuntaliiton markkinointipäällikkö Eija Rautiainen.
- Lue Kuntaliiton tiedote: Maailman onnellisimman ihmisen etsimisellä voittoon - Kuntamarkkinoinnin SM-kulta Vaasaan
– Olemme tosi otettuja tästä voitosta. Samalla tämä on kiitos ja arvostuksenosoitus tekemästämme työstä ja panostuksestamme Vaasan vetovoimaisuuden lisäämiseksi. Ja tietenkin palkinto antaa meille intoa jatkaa työtä, jolla nostetaan Vaasan seudun tunnettuutta ja vetovoimaa, kertovat Vaasan kaupungin viestintäpäällikkö Leena Forsén ja Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin markkinointipäällikkö Mari Kattelus.
Valinta kampanjan teemaksi juontuu Vaasan kaupungin rohkeasta strategiavalinnasta, jossa yhtenä keskeisenä tavoitteena on Suomen onnellisimmat asukkaat. Aihe puhuttelee kohderyhmäksi valittuja milleniaaleja, jotka arvostavat merkityksellistä elämää sekä hyvää työn ja vapaa-ajan tasapainoa.
– Kampanjan ideana oli tuoda aihetta esiin kolmen vaasalaisen onnellisen tarinan kautta. Vaikka tavoitteemme on olla Suomen onnellisin kaupunki, näiden tarinoiden kautta halusimme jakaa oivalluksia onnelliseen elämään ihan kaikille suomalaisille. Ja samalla tietysti lisätä Vaasan seudulla asuvien onnellisuutta sekä Vaasan houkuttelevuutta asuinpaikkana, kertoo Forsén.
– Onnellisuus oli punaisena lankana myös rekrytointikampanjassa. Vaasan seudun yritykset toivat esiin merkityksellisiä työpaikkoja, mutta myös yritysten työntekijät pääsivät kertomaan omat onnellisuuden salaisuutensa kaikille, lisää Kattelus.
Strateginen markkinointi jatkuu
Kilpailu osaajista on Suomessa kovaa. Vaasa jatkaa vahvaa markkinointia ja Vaasan vahvuuksien nostamista erityisesti milleniaaleille, joille muuttaminen merkityksellisen ja kiinnostavan työn perässä on luonnollista.
– Keväällä nostimme esiin sen, ettei onnellisuus tarkoita täydellistä elämää, vaan jokaisen elämään kuuluu myös epäonnistumisia ja se on ihan normaalia. Jatkamme samalla teemalla jälleen yhdessä yritysten kanssa ja tuomme esiin työurien lisäksi myös työyhteisöjen tärkeyttä ja ainutlaatuisuutta. Aina täällä Strömsössäkään ei mene niin kuin Strömsössä – ja se on ihan normaalia, kiteyttävät Forsén ja Kattelus lopuksi.
Kampanja toteutettiin yhteistyössä mainostoimisto Drama Queenin kanssa.