energyvaasa.fi -portaali on ovi Vaasan seudun energiaklusteriin

26.10.2009

(Lehdistötiedote 26.10.2009)

Lehdistötiedote pdf-tiedostona (188 kt)

Teknologiakeskus Oy Merinova Ab ja Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK ovat yhteistyökumppaneineen luoneet Vaasan seudun energiaklusteria esittelevän portaalin www.energyvaasa.fi.

Energyvaasa.fi -portaalin kautta löytyy kolmella kielellä (suomi, ruotsi, englanti) tietoa energiateknologian alalla toimivista Vaasan seudun yrityksistä, niitä palvelevista organisaatioista sekä alalle osaajia kouluttavista korkeakouluista ja oppilaitoksista. Portaali tarjoaa myös tuoreinta faktatietoa seudun energiaklusterista ja alan tapahtumista.

Portaali on jatkoa alueen energiaklusterin yritysten rekrytointityökaluksi tehdylle EnergyWorks julkaisulle, jonka sisältöä on hyödynnetty portaalissa. Esimerkiksi julkaisua varten kerätty lista alueen energiaklusterin yrityksistä otettiin portaalissakin käyttöön. Tähän listaan perustuen hankittiin Tilastokeskukselta aineisto, josta tehdyt graafiset esitykset löytyvät portaalin sivuilta.

Portaali pyrkii tarjoamaan alueen energiaklusterista keskitetysti tietoa, jota tähän saakka ei ole ollut helposti saatavilla. Portaalista löytyy esimerkiksi energiaklusterista tehty perusesitys, joka voidaan ladata omalle koneelle. Portaali tuo merkittävän parannuksen Vaasan seudun energiaklusterin ulkoiseen viestintään.

Portaali rakennettiin Merinovan ja VASEKin yhteishankkeessa, joka rahoitettiin Vaasanseudun aluekeskusohjelmasta. Portaalin sisältö koottiin työryhmässä, johon kuuluivat Merinovan ja VASEKin lisäksi edustajat Pohjanmaan kauppakamarista ja Vaasan energiainstituutista. Työryhmässä oli mukana myös Pohjanmaan liiton edustaja, jonka avustuksella portaali rakennettiin ePohjanmaa-verkkopalvelualustalle. Myös useat energiaklusterin yritykset ovat olleet mukana kommentoimassa portaalia.

Vuoden 2010 alussa käynnistyvän KOKO-ohjelman puitteissa energiaklusterin viestintää ja nyt julkaistua energyvaasa.fi -portaalia tullaan laajassa alueellisessa yhteistyössä kehittämään edelleen.

Ulla Kalliokoski, Merinova, ulla.kalliokoski@merinova.fi , p. 040 591 2882
Stefan Råback, VASEK, stefan.raback@vasek.fi , p. 050 590 2525