Vastuullisuus vaatii valintoja – hankkeesta tukea matkailuyritysten vastuullisuustyöhön

14.04.2021

Svedjehamn NKAviation

Lähes 50 Rannikko-Pohjanmaan alueen matkailuun jollain tavoin sidoksissa olevaa toimijaa kokoontui pääsiäisviikolla kahteen puolipäiväiseen valmennustapahtumaan oppimaan lisää kestävästä matkailusta ja Visit Finlandin Sustainable Tourism Finland (STF) -ohjelmasta. Kestävä Pohjanmaa -hankkeen tiimoilta järjestetyt, varsin ajankohtaiset tilaisuudet kiinnostivat niin yrittäjiä kuin yrityskehittäjiä aina Pietarsaaresta Kristiinankaupunkiin.

Valmennukset pitänyt Anu Nylund Mood of Finlandista alusti ensimmäistä tilaisuutta painottamalla, että Suomella on mahdollisuus olla vastuullisen matkailun kärkimaa.

– Matkailualueet voivat olla vastuullisia vain, jos siellä toimivat yritykset toimivat vastuullisesti ja tekevät siitä näkyvää. Vastuullisuudesta on myös osattava viestiä, hän totesi.

STF-ohjelma jalkauttaa Suomen vastuullisen matkailun strategiaa valtakunnallisesti

Globaalilla tasolla Suomea sitoo vastuullisuuteen YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma, Agenda 2030, jossa on 17 eri päätavoitetta. Työ- ja elinkeinoministeriön matkailustrategia ohjaa maassamme tehtäviä matkailutoimia, ja STF-ohjelma on keino jalkauttaa strategiaa valtakunnallisesti.

– STF on Visit Finlandin hallinnoima kestävän matkailun ohjelma, joka tarjoaa oman polun yrityksille ja kohteille. Ohjelman suorittanut yritys tai alue voi käyttää viestinnässään STF-merkkiä ja saa Visit Finlandilta markkinointitukea ja lisänäkyvyyttä. Lisäksi ohjelma toimii jatkuvan kehittymisen alustana, eli siitä ei ole pelkästään hyötyä tässä hetkessä, vaan tulevaisuudessakin, Nylund kertoi.

STF-ohjelmaan mukaan hakeminen on ilmaista, mutta siihen liittyvistä toimenpiteistä saattaa aiheutua kuluja. Nylundin mukaan ohjelman suorittaminen kestää yrityksestä, sen toiminnasta ja ohjelman suorittamiseen käytettävissä olevasta työajasta riippuen kolmesta kuukaudesta noin vuoteen. Ohjelmaan kannattaa hakea mukaan, jos vastuullisuusasiat vähääkään kiinnostavat, sillä sen suorittamisessa ei ole aikataulupainetta.

– Ohjelmaa voi suorittaa omassa tahdissa, mutta kokemuksesta suosittelen asettamaan itselle jonkinlaisia välietappeja kalenteriin, niin että työ tosiaan tulisi tehdyksi, Nylund suositteli.

Ei pelkkää kestävää kehitystä – vastuullisuudessa on monia kerroksia

Vuonna 2002 tehdyn vastuullisen matkailun määritelmän mukaan matkailualueiden tulee olla sellaisia, joissa paikallisten on hyvä elää ja matkailijoiden hyvä vierailla – nimenomaan tässä järjestyksessä. Vastuullisuus ei ole pelkkää kestävää kehitystä, vaan vastuullista toimintaa.

– Nykyään vastuullisuutta matkailua syventävinä määritelminä puhutaan tiedostavasta ja uudistavasta matkailusta. Nykymatkailijat ovat hyvin tiedostavia ja arvostavat vastuullisuutta, ja meidän tulee vastata heidän tarpeisiinsa. Uudistavassa matkailussa puolestaan keskitytään siihen kaikkeen hyvään ja uuteen, mitä matkailu voi tuottaa, Nylund kertoi.

Vastuullisen matkailun alakategorioita sanotaan olevan ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen, kulttuurinen, eettinen, turvallinen ja yhteiskuntavastuullinen matkailu. Nylundin mukaan on kuitenkin hyvä muistaa, että vastuullisuus-sana voidaan tulkita monella tavalla, joten aina on hyvä selventää, mitä sillä tarkoitetaan missäkin yhteydessä.

Sitten toimeen, yhdessä kohti vastuullisempaa matkailua

Mitä jos kaikki puhe vastuullisuudesta ahdistaa, eikä tiedä, mistä aloittaisi?

– Näiden kysymysten äärellä ei pidä ahdistua. Kannattaa keskittyä siihen, mitä juuri minä voin tehdä. Tiedostetaan sellaiset valinnat, joihin voi vaikuttaa, Nylund neuvoi lempeästi.

Myös hankkeessa mukana olevilta asiantuntijoilta ja projektinvetäjiltä lähti kannustava viesti yritysten edustajille:

– Tehdään tämä yhdessä, projektinvetäjät ja Visit-organisaatiot ovat teidän tukenanne! Laila Schauman Visit Vaasasta sanoi.

Janne Smeds Kristiinankaupungin elinkeinokeskuksesta kehotti yrittäjiä olemaan yhteydessä oman alueensa projektinvetäjään, jos mieleen tulee jotain hankkeeseen liittyvää kysyttävää.

– Ja me olemme sitten teihin yhteydessä, kun seuraavan valmennuksen ajankohta on selvillä, hän lupasi tilaisuuden päätteeksi.

 

Anu Nylundin vastuulliset viestintävinkit

  1. Viesti vastuullisesta tekemisestä ja käytä #sustainabletravelfinland.
  2. Uskalla myöntää myös mahdolliset virheet. Kerro missä on vielä parannettavaa sekä miten ja millä aikataululla parannuksia tehdään.
  3. Tarkkana, kun viestit kompensaatiosta. Kerro, miten vähennät päästöjä. Kompensoi, jos/kun päästöjä vielä syntyy. Kerro, mitä tahoa tuet ilmastotalkoissa.
  4. Käytä kuvia ja tarinoita. Kerro konkreettisia esimerkkejä.
  5. Tee vastuullisuustyöstänne kertova sivu. Vieraat kielet plussaa.
  6. Tarkista koko tuotanto- ja palveluketjun vastuullisuus ja eettisyys.
  7. Kehu ja suosittele muita. Reagoi sinun yritykseesi liittyviin viesteihin ja some-julkaisuihin.

 

 

Kestävä Pohjanmaa -hanketta hallinnoi Kristiinankaupungin elinkeinokeskus yhteistyössä Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin, Oy Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordian ja Dynamo Närpiön kanssa. Lue lisää.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Renergi Kick-off: Kohti kestävämpää tulevaisuutta kiertotalouden avulla

17.05.2024 | Uutiset
Lintuvuoren uudessa HÖK-ravintolassa vallitsi kiinnostunut ilmapiiri, kun yli 30 asiantuntijaa ja sidosryhmien edustajaa kokoontui 14.5. Renergi kick-off -tilaisuuteen. Tämä pohjusti uudenlaista ajattelua ja toimintaa kiertotalouden edistämiseksi, ja se herätti runsaasti kiinnostusta mukana olleiden yritysten, oppilaitosten ja muiden sidosryhmien parissa.
Lue lisää

Entistä strategisempi satama

16.05.2024 | Uutiset
Vaasan satamassa on tällä hetkellä menossa merkittäviä kehityshankkeita, ja niiden lisäksi tulevien vuosien jatkosuunnitelmia työstetään jatkuvasti. Kestävä ja älykäs tulevaisuuden satama -hankkeen toimijat VASEKilta ja Kvarken Portsilta järjestivät 14.5. satamatyöpajan saadakseen työhön mahdollisimman laajaa näkemystä alan eri toimijoilta.
Lue lisää

Synergiaedut ja yhteistyösuunnitelmat

15.05.2024 | Uutiset
Ekosysteemisopimushankkeiden projektipäälliköt tapasivat tiedonvaihdon merkeissä 14.5. Neljäntoista eri hankkeen vetäjät saivat kertoa hankkeensa tavoitteet, etenemisen, onnistumiset ja haasteet sekä vastata kysymyksiin. Ja kysymyksiä tulikin runsaasti. Aamupäivätapaamisen aikana löytyi sekä synergiaetuja että yhteistyösuunnitelmia.
Lue lisää

Yrittäjäkassa on yrittäjän taloudellinen oljenkorsi

14.05.2024 | Uutiset
Olipa yrityksesi tulevaisuus miten lupaava tahansa, ovat viime vuodet osoittaneet, että varasuunnitelma on hyvä olla siltä varalta, että jotain odottamatonta tapahtuu. Jos joudut lopettamaan yritystoimintasi ja jäät työttömäksi yrittäjäksi, Yrittäjäkassa on ainoa ansiopäivärahan lähde.
Lue lisää

Puutarhaharrastuksesta tuli osa-aikaista yrittäjyyttä

13.05.2024 | Uutiset
Kylmän ja myöhäisen kevään jälkeen puutarhakausi on vihdoin käynnissä Pohjanmaalla, ja sen on myös tervajokinen Minna Saari huomannut. Minna toimii ensimmäistä vuottaan yrittäjänä juuri puutarha-alalla. Puhelin on soinut viime viikkoina tauotta, ja kalenteri täyttyy kaikista mahdollisista puutarhatöistä puiden leikkaamisesta kasvien istuttamiseen.
Lue lisää

Haemme: Rakennus- ja infra-alan projektipäällikkö

08.05.2024 | Uutiset
Etsimme nyt vahvaa osaajaa aluekehitys- ja yrityskehitystehtäviin. Projektipäällikkönä tulet työskentelemään rakennus- ja infra-alan alueellisten kehityshankkeiden toteuttajana sekä rakennetun ympäristön energiatehokkuuden edistämisessä. Tämä sisältää mm. Regional Network towards Sustainable Construction 2025 -kehitystyön johtamisen yhdessä sidosryhmiemme kanssa.
Lue lisää

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää